Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Handgjord inbjudan slår ut epost

- Inbjudningskorten ska ge en föraning av festen, säger Micael Bindefeld.
- Inbjudningskorten ska ge en föraning av festen, säger Micael Bindefeld. Foto: Lars Epstein
Inbjudningskorten är en del av helhetsupplevelsen vid ett event och ska ge en föraning om vad som väntar, anser festfixaren och pr-proffset Micael Bindefeld.

Micael Bindefeld har skapat sig en egen nisch i pr-Sverige. Hans bolag har egentligen inga konkurrenter som jobbar på samma sätt, enligt honom själv.

Vi mäter vårt resultat i hur stor mediebevakning vi får, säger han.
I slutet av 80-talet lärde sig alla vem Micael Bindefeld var. Som festfixare kom han att bli tätt förknippad med begreppet kändisfest. Redan på den tiden var han känd för sina extravaganta inbjudningskort, som ofta är pyssliga och består av flera komponenter.

Jag gillar verkligen att använda mig av olika material, gärna lager på lager. Jag är oerhört medveten om att mina gäster får en massa andra invitationer, inbjudan måste sticka ut i brevhögen genom att vara något alldeles extra, säger Micael Bindefeld.
Sedan mitten av 90-talet har företaget Micael Bindefeld AB arbetat med traditionell pr. Tillsammans med sina medarbetare anordnar han event och inbjudningskorten är fortfarande lika viktiga. Många av de mest fantasifulla korten har parhästen Ola Johansson varit med och skapat.

När ett inbjudningskort blir till försöker Micael Bindefeld att hitta något som förmedlar en känsla av vad som väntar när gästen dyker upp.
Ofta vill kunderna ha idéer och förslag från oss, då försöker vi ringa in kundens ambition med evenemanget, säger Micael Bindefeld.
Men hårda fakta är överordnat utseendet på inbjudningskortet. Var, när och hur ska gästerna vara klädda när de kommer? Bjuds det på middag eller bara salta pinnar? Micael Bindefeld understryker att det är viktigt att förmedla den sociala koden till gästerna så att de får en föraning om vad som väntar.
Han tror att inbjudningskort som kommer via posten har fått ännu större dignitet i e-postens tidevarv.

Våra inbjudningskort stod ut redan för tio år sedan, men i dag har de fått ett ännu högre värde, säger Micael Bindefeld.
Kundens budget har ingen större betydelse för inbjudningskortets utseende, men Micael Bindefeld menar att mer pengar ger större spelutrymme för idéer. Det som kostar är framför allt de små serierna, ofta handlar det om mellan 500 och 1000 inbjudningskort, många är dessutom handgjorda.
Men en mindre budget tvingar ibland fram en högre kreativ växel, då vi tvingas använda mindre kostsamma lösningar, säger Micael Bindefeld.

De inbjudningskort Micael Bindefeld är mest nöjd med, är riktigt lyxiga och estetiska. Till filmpremiären av musikalen Evita skickades krämfärgade inbjudningskort till gästerna, inlindade i silkespapper med sångtexttryck.
En annan inbjudan, på uppdrag av elektronikbolaget LG Electronics, trycktes på en stålplatta fäst vid en botten av svart skumgummi.
Jag kan frossa i tekniska lösningar, säger Micael Bindefeld.

Ett inbjudningskort som inte längre känns lika roligt är en inbjudan till inredningsbutiken House, som består av en avlång bit tuggummirosa, luddig badrumsmatta.
Det kändes kul då, men är mindre roligt nu, säger Micael Bindefeld.
Han har flera gånger ställt ut sina samlade inbjudningar tillsammans med Ola Johansson, senast på Luftkastellet i Malmö.

Jag vet inte om det är av fåfänga eller för att summera allt vi har gjort genom åren. Jag ser inbjudningarna som tidstypiska dokument. Det som var coolt för 20 år sedan känns inte lika fräscht i dag, men det har fått en slags kitschstatus, säger Micael Bindefeld.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.