Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-27 16:11

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/hans-arbman-pa-tagluffarnas-tid-var-allting-mycket-enklare/

Ekonomi

Hans Arbman: På tågluffarnas tid var allting mycket enklare

Hans Arbman på väg ut på sin första tågluff som 18-åring, sommaren 1978. Foto: Privat

På 1970- och 80-talen gav sig hundratusentals unga svenskar ut på luffen i Europa med Interrailkortet i sin hand. DN:s reporter Hans Arbman minns hur mycket lättare det var att ta tåget ut från Sverige då.

Rätta artikel

Först sommarjobbade vi en månad för att få in pengar till resan. Sedan gav vi oss i väg med tåg ut i Europa. Vi var tågluffargenerationen.

Det var väldigt enkelt att ta sig fram med tåg i Europa på den tiden. SJ gav ut en gratis karta med Europas alla järnvägar. Samt en tidtabell som hette ”Tåg till utlandet” eller något liknande. Där fanns exakt beskrivet hur man kunde ta sig från Stockholm eller Göteborg hela vägen till europeiska metropoler som München, Wien, Budapest, Prag, Aten, Zürich, Rom, Milano och Paris.

Med dessa två trycksaker framför oss satt vi hela vårarna och drömde oss bort till städer som vi aldrig upplevt. Ett misstag många gjorde var att försöka hinna se hela Europa redan första tågluffen. Med tiden lärde vi oss.

Den första knutpunkten var Köpenhamn. För en jämtlänning kändes det redan där som att befinna sig på kontinenten. Till den danska huvudstaden kunde man på den tiden ta nattåg direkt från Göteborg eller Stockholm. Vagnarna fördes med färja mellan Helsingborg och Helsingör. 

Vanligast var nog att ta sig ned till Köpenhamn över dan. Därifrån gick sedan nattåg till stora delar av Europa: Hamburg, Berlin, München, Amsterdam, Paris. Med nattågen tog man sig snabbt till sitt första mål.

Planering inför nästa stopp. Var ska vi hoppa av? Foto: Privat

En stor fördel med nattåget var att man sparade in en hotellnatt. Vi tågluffare var nämligen riktiga lågbudgetresenärer. Vi sov på stränder, i parker eller i bästa fall vandrarhem. Tåg som krävde platsbiljett undvek vi helst. 

Sovkupé var inte att tänka på. De tyska sittvagnarna var väldigt populära, för där kunde man fälla ned sätena så att hela kupén blev som en enda stor bädd där man kunde rulla ut sin sovsäck. Åtminstone tre personer kunde sova där samtidigt.

Den stora oron var att någon med sittplatsbiljett skulle knacka på mitt i natten. Då fick man snabbt rulla ihop sin sovsäck och fälla upp sätena igen. Särskilt mycket sömn blev det inte.

Bild 1 av 2 Så här såg Hans Arbmans tågluff 1978 ut.
Foto: Privat
Bild 2 av 2 En järnvägsstation någonstans i Tyskland. Vilken?
Foto: Privat

Det märkliga är att det tycks vara så mycket besvärligare att åka tåg i Europa i dag. En förklaring är lågprisflyget, som nära nog tog död på den internationella järnvägstrafiken. 

Nu när intresset för tågresande är på väg upp igen så är möjligheterna att ta tåget ut i Europa sämre än någonsin. När Öresundsbron stod klar gick det till exempel inte längre att ta nattåget till Köpenhamn. De senaste fem åren har de flesta nattågslinjerna i Europa lagts ned på grund av olönsamhet. DN har tidigare beskrivit hur svårt det blivit att köpa internationella resor sedan SJ lagt ned sin utlandsbokning och att platsbiljetterna kan bli dyrare än själva resan.

En ökad efterfrågan borde sätta ett tryck på tågbolagen, järnvägsmyndigheterna och EU-politikerna att lösa alla knutar. Till exempel att ordna ett internationellt bokningssystem. Och samtidigt öppna för en bättre kvalitet, med modernare sovtåg med bekväma kupéer, gott om toaletter och duschar, bra frukost.

Det finns redan vissa positiva signaler. Österrikiska statliga tågbolaget ÖBB tittar på möjligheten att köra nattåg mellan Wien och Malmö. SJ, som har slutat sälja biljetter ut i Europa, aviserar att man arbetar med en egen lösning för att åter kunna boka några av de mest populära destinationerna i Europa. Enligt presschefen Tobbe Lundell inleder man med några samarbetspartners för att sedan kunna utveckla systemet vidare. Bokningssystemet ska enligt Lundell lanseras ”inom en snar framtid”. 

Vem vet. Kanske kommer även framtida generationers ungdomar att kunna ge sig ut på tågluff utan allt för stora besvär.

Läs mer: Fem populära utlandsresor med tåg – och handfasta tips för tågresenärer 

Läs mer: Trebarnsfamiljen planerar tågsemester – här är deras tips