Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-30 01:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/hans-omsattning-har-gatt-fran-12-miljoner-till-0-kronor/

Ekonomi

Hans omsättning har gått från 12 miljoner till 0 kronor

02:00. Utöver att Tee2Green Travel inte säljer en enda resa och inte har några intäkter är det som resebyrå skyldigt att ersätta alla kunder som inte kan komma iväg på sina resor.

Fredrik Kruus driver en resebyrå som omsätter elva, tolv miljoner per år, mest på golfresor. 

– Många andra branscher säger att de tappat mellan 50 och 80 procent av sin omsättning under coronautbrottet. Mitt bolag har tappat 100 procent. Omsättningen är noll, berättar han.

Utöver att Tee2Green Travel inte säljer en enda resa och inte har några intäkter är det som resebyrå skyldigt att ersätta alla kunder som inte kan komma iväg på sina resor.

Paketreselagen är framtagen för att rädda kunderna. Det betyder att om UD avråder från att åka till ett visst land ska kunderna få pengarna tillbaka. 

– Skillnaden nu är att UD avråder från att resa i hela världen och det bakbinder händerna och innebär näringsförbud för oss resebyråer, säger Fredrik Kruus.

Kunderna har bokat och betalat till hans företag, som i sin tur i förväg betalat flygbolag och hotell. När han ringer säger nu SAS att det kan dröja upp till sex månader innan återbetalning kan ske av inställda resor.

Foto: Josefine Stenersen

– Och när jag försökt få kontakt med hotellen i Spanien och Portugal dit vi hade arrangerat resor får jag oftast inga svar eftersom anställda är satta i karantän och inte får vistas på sina arbetsplatser, säger Fredrik Kruus.

I början av krisen tog hans fru barnen och gick ut för att han skulle få tid att sitta själv i det lilla hemmakontoret i villan i Kallhäll. 

– Jag var stressad av att inte få tillbaka pengar från anläggningarna och fick bara autosvar på mejlen jag skickade. Då kändes det tröstlöst. Att inte veta vad som gäller är värst av allt i den här situationen.

Nu när han ringer anläggningar i Sydeuropa händer det ibland att någon ändå svarar i telefonen, någon ersättare som säger: Tyvärr, det är stängt. Du får svar på dina frågor när vi har öppnat igen.

– Då undrar jag hur det här går att lösa på bästa sätt för mig och mina kunder, säger Fredrik Kruus.

Enligt lagen ska han betala tillbaka kundernas pengar inom två veckor efter utresedatum, i det här fallet 1,7 miljoner kronor.

Foto: Josefine Stenersen

– Den största stressen är att veta att det är kundernas pengar man har ansvar för. Jag har varit i kontakt med banken och frågat om jag kan låna pengar, men banken säger att jag är i en krisbransch, säger Fredrik Kruus. 

Enligt resebranschorganisationen SRF är nio av tio resebyråer på väg mot konkurs. Ytterst är det kunderna som drabbas. 

– Totalt i hela resebranschen väntar upp mot en halv miljon kunder fortfarande på återbetalning, påpekar Fredrik Kruus. Vad jag inte kände till tidigare var att om UD avråder från resor och vi sedan går i konkurs så gäller inte vår resegaranti som vi ställt genom Kammarkollegiet – då får resenärerna inga pengar därifrån heller som de normalt får om vi går i konkurs.

Jag har korttidspermitterat mig själv till 60 procent och fortsätter att jobba för att få tillbaka pengar för kundernas räkning

Just nu avvaktar han situationen. 

– Jag har korttidspermitterat mig själv till 60 procent och fortsätter att jobba för att få tillbaka pengar för kundernas räkning, säger ägaren av golfreseföretaget. 

Han försöker lugna kunderna genom att skicka mejl och förklara det svåra läget och fråga om de kan tänka sig att boka om till hösten, i stället för att få pengarna tillbaka. Men om han tvingas betala tillbaka alla pengarna blir det troligen konkurs.  

Han vet inte vilken sympati hans situation väcker hos folk i allmänhet, säger han. Han driver en resebyrå specialiserad på golf och har själv tid att spela mycket golf.

Foto: Josefine Stenersen

– Men det här är ingenting jag startade för att bli miljonär på. Jag jobbar med min hobby. Det var det här jag trodde att jag skulle göra resten av livet. Den enda fördelen i det här läget är att jag inte har några anställda som jag måste säga upp. 

– Vad jag verkligen ser fram emot vore att kunna skicka det där mejlet till alla kunderna och skriva: sänd mig ditt kontonummer, pengarna kommer.