Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Happy Socks har lagt världen för sina fötter

Happy Socks grundare Mikael Söderlindh har anledning att vara glad.
Happy Socks grundare Mikael Söderlindh har anledning att vara glad. Foto: Jonas Eriksson
Färgglada strumpor sprids just nu över världen. Det är det svenska företaget Happy Socks som ligger bakom. Sedan företaget startades för drygt ett år sedan har strumporna lanserats i 30 länder.

En söndag i april förra året satt formgivaren Viktor Tell hemma hos kompisen Mikael Söderlindh och drack saft. Han hade kommit på en idé om färgglada strumpor som han berättade om för Mikael Söderlindh.

– Viktor ville göra något roligt och hade redan kommit på namnet Happy Socks. Jag tänkte att det blir sjukt kul, ingen har tidigare profilerat sig på att sälja modestrumpor, säger Mikael Söderlindh som vid det tillfället drev en reklam- och eventbyrå men som i dag är vd för Happy Socks.

Planerna sattes genast i verket och inom några veckor hade kompanjonerna dels undersökt den befintliga marknaden och dels anlitat en strumpfabrik i Turkiet som skulle tillverka de färggranna strumporna. Med pengar ur egen ficka sattes produktionen i gång.

– Viktor fick designa hela kollektionen på hotellet i Turkiet, ljuset var så dåligt att vi fick sitta på toaletten. Det tog tre fyra dagar, säger Mikael Söderlindh.

Och Happy Socks visade sig vara rätt idé i rätt tid. När killarna lanserade sin produkt på den svenska marknaden spreds ryktet snabbt, bloggare skrev om strumporna och branschen anammade fenomenet med modestrumpor.

– Det har tokfunkat och det var det alla skrev om, att det var rätt produkt i tiden.

På ett år och mitt i rådande lågkonjunktur har Viktor Tell och Mikael Söderlindh sålt in Happy Socks till exklusiva butiker i 30 länder världen över.

Grundarna reser själva runt med en stor portfölj full med strumpor och besöker mässor och har möten med butikschefer. När de etablerat produkten i ett antal butiker i ett land lägger de över försäljningen på distributörer och ger sig i kast med nästa marknad.

– Vi har varit på varenda mässa i hela världen. Det är så tacksamt, alla bara ler när de ser färgerna på strumporna, säger Mikael Söderlindh.

Redan första året omsätter bolaget 9,5 miljoner kronor med en vinst på 1 miljon. Sex personer har anställts i Sverige och företaget fortsätter att växa. För fyra veckor sedan lanserades strumporna i Japan där de nu säljs i 60 butiker.

– Vi har inte märkt av någon avmattning än, vi är fortfarande på väg upp, säger Mikael Söderlindh.

Men är inte färgglada strumpor bara en övergående trend?

– Jag tror att på NK, Barneys och i alla andra butiker kommer det att finnas rader med svarta och grå strumpor. Sedan kommer det att vara 10 procent som är färggranna strumpor och det ska vara Happy Socks.

För- och nackdelar med att växa snabbt

Mikael Söderlindh listar fördelar och nackdelar med att expandera snabbt

Fördelar

1. Svårare för konkurrerande bolag att etablera sig.
2. Att agera globalt ger synergier i alla led. Fler hör talas om produkten, vilket skapar ett intresse från fler aktörer.
3. Större volymer och stordriftsfördelar hittas snabbare.
4. Lönsamheten ökar med en större marknadsplats.

Nackdelar

1. Likviditet.
2. Att man aldrig får sova.
3. Många språk att läsa in på kvällarna.

(DN)

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.