Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-23 06:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/har-ar-prislappen-for-svensk-hyperloop/

Ekonomi

Här är prislappen för svensk Hyperloop

Illustration: Hyperloop technologies

I januari presenterades idén om en supersnabb tågförbindelse mellan Sverige och Finland. Med tåglinjen, som beräknas kosta 19 miljarder euro, skulle det ta 28 minuter att åka från Stockholm till Helsingfors, visar en förstudie.

DN Text

Hyperloop är ett nytt slags snabbtåg som ska köras i en tub med ett extremt lågt lufttryck, vilket ska göra att man kan komma upp i hastigheter på över 1 000 kilometer i timmen. Konceptet är utvecklat av entreprenören Elon Musk, känd för att ligga bakom elbilen Tesla och betalsystemet Paypal.

Ett av företagen som tagit upp Musk vision om att förverkliga snabbtågen är Hyperloop One, som planerar att bygga höghastighetslinjer på flera platser i världens – bland annat mellan Finland och Sverige.

I början av året presenterades en vision om att bygga en fast förbindelse med tunnlar och broar mellan Norrtälje och Åbo via Åland.

– Det betyder att vi kanske kan knyta samman Stockholm, Norrtälje, Mariehamn, Åbo och Helsingfors till en region. Då är det fritt att bosätta sig var som helst i den regionen, sade Mårten Fröjde, styrelseordförande för Företagarna på Åland, vid ett seminarium på finska ambassaden.

Hyperloop One driver sitt Nordenintiativ tillsammans med Ålandsbaserade FSI Links, och nu har man tagit fram ett kostnadsförslag för projektet i samarbete med KPMG, Ramböll och advokatbyrån Setterwalls, skriver Ny Teknik.

Priset för den 500 kilometer långa banan mellan Stockholm och Helsingfors beräknas kosta motsvarande drygt 160 miljarder kronor, visar rapporten.

Tåglinjen skulle ha 11 hållplatser, bland annat med Norrtälje, Arlanda, Uppsala och Stockholm som egna stationer. Restiden mellan huvudstäderna i Sverige och Finland är beräknad till blott 28 minuter.

Enligt KPGM skulle samhällsnyttan med Hyperloop-banan bli uppemot 25 miljoner sparade restimmar, per år.

I början av juli tecknade den finska staden Salo och FS Links ett så kallats intentionsavtal som innebär att man ska undersöka möjligheterna att bygga en testanläggning för en Hyperloop mellan Åbo och Salo.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt