Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Heetch tror inte på nya taxilagarna

Foto: Magnus Hallgren

Majoriteten av branschen välkomnar regeringens förslag om en ny taxikategori för att få ordning i branschen. Den omdiskuterade uppstickaren Heetch tror inte att de själva påverkas, men ifrågasätter hur förslaget är utformat. 

I söndags kunde DN berätta om ett nytt lagförslag för taxibranschen. Om förslaget blir verklighet skulle det innebära att taxibolagen har två kategorier av verksamhet att välja på. En med krav på taxameter och en utan taxameter men med krav på beställningscentral. 

Uber har tagit del av förslaget men vidtar inga åtgärder förrän det klubbats igenom av riksdagen. 

– Det är bra att regeringen erkänner tjänster som Uber, men det är synd att de inte ser möjligheterna modern teknologi för med sig för bättre mobilitet. Vi får se om den nya kategorin är något som kan vara intressant för oss att verka under, säger Ubers Sverigechef Joel Järvinen i en skriftlig kommentar till DN. 

En annan uppstickare i branschen är den Stockholmsbaserade taxitjänsten Heetch.

– Det känns inte som att det här skulle förändra någonting för oss i nuläget, men det är ett väldigt litet steg de tar med det här förslaget, säger Hicham Larhnimi, Sverigechef på Heetch.

Han ser ingen anledning att välja den nya kategorin med krav på beställningscentral. 

– Det här förslaget ger inga incitament till att välja kategorin utan taxameter. Det kommer fortfarande kosta lika mycket att öppna ett åkeri, men du förlorar kundvolym när du inte kan plocka upp folk på gatan. Jag ser inte varför någon skulle välja att ansluta sig till den andra kategorin, förklarar han. 

Med Heetchs tidigare samåkningstjänst kopplades resenärer och förare ihop via en app, utan krav på taxiförarlegitimation. Istället för betalning fick resenären lämna en donation till föraren. Företagets definition var att det handlade om samåkning, men trots det tvingades tjänsten senare lägga ner efter att flera Heetch-förare misstänkts för brott mot taxilagen.

Heetch hade hoppats på att lagförslaget skulle öppna för ett återinförande av tjänsten, men så ser det inte ut att bli. 

– Vår samåkningstjänst ligger fortfarande på is eftersom den biten tyvärr inte berörs av det här förslaget, säger Hicham Larhnimi.

Taxiförbundet, som representerar ungefär 70 procent av branschen välkomnar dock förslaget och tror att det kommer få stopp på fuskare i branschen. 

– Med rätt utformning kommer det här att ge branschen en konkurrens på lika villkor. Företag som dopar sig genom fusk med skatter och avgifter kommer att synas, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör på taxiförbundet. 

Förslaget beskrivs också av både regeringen och Taxiförbundet som teknikneutralt.

– Det här öppnar upp för att branschen kan utveckla sitt kunderbjudande med nya tekniska plattformar nu och i framtiden, säger Claudio Skubla.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.