Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Hemligheten bakom biljättens succé

Tjeckiska Skoda har lyckats besegra fördomarna om att vara en ”lågprisbil från öst ”. Försäljningen har mer än fördubblats de senaste 15 åren och framgångarna ser ut att fortsätta.

– Kombinationen mellan tyskt och tjeckiskt blev lyckad, säger den förre Skoda-direktören Radek Spicar.

Eleverna från ett gymnasium i London stojar bland de gamla bilarna på museet, de är på studiebesök i Skodas hemstad Mlada Boleslav som är belägen sju mil norr om Prag.

– Det är klart vi känner till Skoda, säger en av dem och bekräftar därmed att Storbritannien är en av de marknader där Skoda haft stora framgångar de senaste åren.

Sedan millennieskiftet har VW-ägda Skoda mer än fördubblat sin försäljning och är nu största utländska bilmärke i grannlandet Tyskland. I hemstaden har Skoda stora utvecklingsavdelningar som också betjänar hela VW-koncernen.

I fjol sålde Skoda för första gången mer än en miljon bilar och det firades strax före jul med en stor fest för 700 personer i den vackra vita byggnad som var den första bilfabriken för mer än hundra år sedan. I dag är den ett bilmuseum och utanför entrén står grundarna Vaclav Klement och Vaclav Laurin staty.

De två började 1895 med att bygga cyklar, men övergick senare till bilar.

Inne i museet kan man följa utvecklingens gång.

Den snygga loggan Laurin & Klement på kylarna byttes ut till Skoda när den stora koncernen från Plzen med samma namn köpte företaget på 20-talet för att tillföra det kapital grundarna saknade.

Sex decennier senare upprepades proceduren – efter sammetsrevolutionen 1989 köptes Skoda upp av VW-koncernen.

Under kommunisttiden hade företaget varit statligt och upprätthållit rollen som tjeckisk folkbil, men hade hamnat på efterkälken internationellt.

– Skoda var i stort behov av nytt kapital för att överleva, men regeringen var ändå tveksam till om man skulle göra sig av med ”familjesilvret” och sälja företaget till en utländsk ägare, berättar Radek Spicar, i dag vice ordförande i det tjeckiska industriförbundet. Under flera år satt han i ledningen för bilfabriken.

Under 90-talet tillämpade Tjeckien en form av privatisering som gick ut på att medborgarna kunde köpa kuponger (vouchers) som sedan gick att omvandla till aktier i företag man trodde på.

Men i fallet Skoda, nationens stolthet, bestämde sig regeringen till sist för att sälja, och valet föll på VW-koncernen, vars koncept framstod som mer tilltalande.

– Renault var också med och bjöd. Fransmännen ville fortsätta med bilproduktionen i Mlada Boleslav, men ville inte behålla märket Skoda. VW var på väg att bygga en stor grupp med många bilmärken, säger Radek Spicar.

VW satsade pengar, såg till att nya fabriker byggdes och att gamla renoverades. Skoda-staden Mlada Boleslav framstår i dag som ett tjeckiskt Wolfsburg. Precis som i denna VW-stad präglar bilfabriken livet och Skoda-arbetarna tjänar långt bättre än genomsnittet för arbetarlöner i landet.

Tjeckien har en lång industritradition bakom sig och innan nationen var född så utgjorde de centraleuropeiska provinserna Böhmen och Mähren det industriella hjärtat i dubbelmonarkin Österrike-Ungern.

I dag står industrin för hela 35 procent av bruttonationalprodukten (BNP), det är en högre andel än i grannlandet Tyskland och en unikt hög siffra i Europa.

Just bilindustrin är en hörnpelare.

Skoda är förstås landets största biltillverkare, men bara fem mil söder om Mlada Boleslav har Toyota, Peugeot och Citroën en gemensam fabrik och 30 mil borta i öster ligger Hyundai, ett av landets största företag.

– Jag tror inte att VW från början förstod hur mycket ”talang” de fick när de köpte Skoda. I dag kan man tala om ett partnerskap mellan jämlikar och det har uppstått en lyckosam synergi mellan tysk långsiktighet och tjeckisk flexibilitet och uppfinningsrikedom, säger Radek Spicar.

Utåt dominerar dock tyskarna. Sex av sju direktörer i den verkställande ledningen kommer från Tyskland.

Det var Winfried Vahland som satte i gång ett modellfyrverkeri när han tillträdde som vd för fem år sedan och sade att 2018 skulle Skoda sälja 1,5 miljoner bilar.

Rekordet i fjol var alltså bara ett etappmål. Framgångarna tycks också fortsätta. Tidigare i år meddelade VW-koncernen att den sammanlagda försäljningen ökat med 0,7 procent i januari jämfört med samma månad i fjol.

Bilmärket Volkswagen backade med 2,8 procent medan Skoda tillsammans med Audi och Porsche tillhörde vinnarna.

Skodas försäljning ökade med hela 7 procent.

Professor Willi Diez, chef för Institutet för bilindustrin (IFA), är specialist på varumärkesstrategier.

Han säger att Skoda lyckats klara sig undan fällan att betraktas som en billig bil från det forna östblocket, utan framstår snarare som en prisvärd kvalitetsbil.

Willi Diez tror att genombrottet kom när Skoda Octavia nylanserades 2004, byggd på samma plattform som VW:s Golf och Audi A3.

– just för barnfamiljer med en ansträngd ekonomi blev kombin ett attraktivt alternativ, säger han.

Samtidigt har det sagts att Skodas framgångar hotar just Volkswagen-modeller som Polo, Golf och Passat – att det pågår en så kallad kannibalisering inom koncernfamiljen, att man äter upp varandras marknadsandelar.

Willi Diez ställer sig skeptisk till det resonemanget.

– Om det vore så skulle VW-ledningen ha stoppat Skoda och det har man inte gjort, säger han.

jan.lewenhagen@dn.se

Fakta.Skoda

Skodas försäljningssiffror har skjutit i höjden de senaste 25 åren

1990: 186 800

1995: 209 600

2000: 435 400

2005: 492 100

2010: 762 600

2014: 1 037 200

I dag har Skoda 25 000 anställda och tillverkning i fem länder: Tjeckien, Slovakien, Kina, Indien och Ryssland. För 2014 redovisar företaget en rörelsevinst på 817 miljoner euro (cirka 7,4 miljarder svenska kronor).

Mlada Boleslav...

...betyder det nyare Boleslav, för att särskilja från det äldre, grundades på 900-talet omkring en kunglig borg placerad vid floden Iser nära vägen norrut från Prag mot Brandenburg. Med tiden fick samhället stadsprivilegier.

Laurin & Klement grundades 1895 som tillverkare av cyklar, motorcyklar och från och med 1905 bilar. Skoda köpte bolaget 1925.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.