Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Hennes uppdrag är att stoppa transportfusket

Maria Ågren blir ny generaldirektör för Transportstyrelsen som har tillsynsansvar för tågtrafik, vägtrafik, sjöfart och flyg. Närmast kommer hon från samma jobb på Naturvårdsverket.
Maria Ågren blir ny generaldirektör för Transportstyrelsen som har tillsynsansvar för tågtrafik, vägtrafik, sjöfart och flyg. Närmast kommer hon från samma jobb på Naturvårdsverket. Foto: Magnus Hallgren

Maria Ågren, i dag chef för Naturvårdsverket, utses i dag, måndag, till ny generaldirektör i Transportstyrelsen. En viktig uppgift för henne blir att se till att reglerna följs i den hårt konkurrensutsatta transportsektorn.

Transportsektorn i Sverige påverkas allt mer av internationell konkurrens med många utländska aktörer på både väg och järnväg, till sjöss och i luften.

Inte sällan anklagas utländska företag, ofta i lastbilsbranschen, för att inte fullt ut följa svenska regler.

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) poängterar att det för konkurrensen, säkerheten och för miljön är mycket viktigt att reglerna följs.

– Maria Ågrens viktigaste uppgift blir att fortsätta ett pågående arbete med regelefterlevnad som ska säkerställa trafiksäkerhet och schysta villkor i transportbranschen. Och dessutom ska hon lyfta de delar av myndigheten som är en serviceorganisation, som ger tillstånd, underlättar för företag att göra rätt och ger snabb service genom korta handläggningstider, säger Anna Johansson, och nämner också EU:s svaveldirektiv som började gälla vid årsskiftet.

Svaveldirektivet innebär att rökgaserna från alla fartyg i Östersjön, på Västkusten och i Engelska kanalen måste minskas till 0,1 procent mot tidigare tillåtna 1,0 procent, något många befarat kan komma att bli svårt att kontrollera.

Som ansvarig minister är det Anna Johansson som utsett Maria Ågren, en civilingenjör med bred chefsbakgrund från andra myndigheter.

Maria Ågren säger till DN att en generaldirektörs första uppgift är att omsätta regeringens politik i verkligheten:

– I transportstyrelsens fall handlar det mycket om regelgivning och tillståndsgivning, och att samtidigt vara en modern myndighet och leverera vad allmänheten förväntar sig, säger hon, utan att närmare gå in på vad och hur innan hon satt sig in i myndighetens arbete och talat med personalen.

– Men jag brinner för en hållbar samhällsutveckling, ekonomiskt, socialt och ekologiskt. Ska vi lyckas med det är smarta transportlösningar oerhört viktigt.

Transportstyrelsen är både tillsynsmyndighet och servicemyndighet i transportbranschen.

Vanligt folk har mest att göra med Transportstyrelsen i körkortsärenden, och det är också dit man betalar trängselavgifter.

Företag möter en myndighet som sätter upp regler, ger tillstånd och utövar tillsyn över dem och myndigheter inom väg-, sjö-, flyg- och järnvägstrafiken.

Maria Ågren är högst medveten om de senaste årens kritik mot försenade och inställda tåg. Primärt är fungerande tågtrafik Trafikverkets och operatörernas ansvar, men blir en fråga för Transportstyrelsen när till exempel reglerna om säkerhet inte följs.

Ännu vill Maria Ågren inte kommentera vad Transportstyrelsen kan göra i den frågan, men konstaterar allmänt att tåg är ett bra, ekologiskt hållbart färdsätt, och att det är viktigt att järnvägen fungerar väl.

– Jag åker mycket tåg. Senast i natt kom jag från övre Norrland till Stockholm och vi var i tid på minuten. Tåg är en pusselbit i transportsystemet och ska fungera med alla andra färdsätt. Kan vi nyttja alla trafikslag på ett effektivt sätt har vi en bra lösning.

Fakta. Maria Ågren

Född: 1962 i Gällivare.

Utbildning: Civilingenjör i samhällsbyggnadsteknik vid Luleå tekniska universitet.

Har arbetat länge på SMHI och var ställföreträdande generaldirektör på SMHI när hon 2002 blev generaldirektör för Statens geotekniska institut.

2003 återvände hon till SMHI som generaldirektör i sex år till 2009.

Från 2009 och fram till nu var hon generaldirektör för Naturvårds­verket.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.