Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Hettan i maj spelar klädbutikerna ett spratt – brist på sommarkläder

I många klädbutiker har sommarrean redan dragit igång. Arkivbild
I många klädbutiker har sommarrean redan dragit igång. Arkivbild Foto: Christine Olsson/TT

Sommarreorna har dragit igång i många klädbutiker, men den tidiga värmen har gjort att många butiker redan sålt stora delar av sina sommarkollektioner. I stället har butikerna ett överskott av vårkläder på lagren.

 – Det är brist på sommarvaror. Det som beräknades säljas i juni sålde slut redan i april och maj, säger Mikael Sandström som är branschordförande för Svensk Handel Stil.

Den värmebölja som drog in över stora delar av Sverige i maj gjorde att försäljningen av vårkläder tvärstannade och istället efterfrågades sommarkläder. 

Den totala försäljningen av kläder och skor ökade i maj jämfört med samma månad i fjol. För kläder, sålda i fysiska butiker och via nätet, låg ökningen på 3,0 procent och för skor 3,7 procent, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Läs mer: Zalandochefen: ”Sverige är en jätteviktig marknad” 

Mikael Sandström tror att den hastiga försäljningen av sommarkläder har gjort att utbudet på klädaffärernas sommarreor kommer se annorlunda ut jämfört med tidigare år. 

– Det kommer finnas mer vårvaror. Typ jackor, stickat och långärmat. 

Många konsumenter är vana vid att sommarrean börjar först efter midsommar, men i flera butiker har rean redan dragit igång. Det har varit en trend de senaste åren.  

Enligt Mikael Sandström beror detta på att fler butiker lärt sig att inte köpa in ett för stort lager av varor. 

– Fler visar en större en realism i sina inköp, säger han. 

En annan anledning är att butiker vill fånga upp de kunder som får sin skatteåterbäring i mitten av juni.

Även tidigare i år har vädret påverkat försäljningen. I mars minskade handeln med 9,4 procent jämfört med samma månad året innan och experter menar att minskningen berodde på det kalla vädret. 

Läs mer: Småföretagare oroade inför digitaliseringen 

Eftersom det är ovanligt att högsommaren kommer redan innan sommarlovet börjat är det svårt att förutspå hur det kan komma att påverka handeln på lång sikt. Men analytiker som DN varit i kontakt med tror att det kan vara positivt för den traditionella handeln då vädret lockar ut mer människor på stan. 

Men striden mellan den traditionella handeln och e-handeln fortsätter. MQ är en klädkedja som har haft en tuff start på 2018 och det har inte enbart berott på det dåliga vädret. Den senaste kvartalsrapporten visade ett försäljningsras på 11 procent.

Enligt en analytiker har MQ haft svårt att hänga med i klädhandelns utveckling. Eftersom de till stor del säljer andra märkeskläder har de haft svårt att konkurrera med e-handelsföretag som exempelvis Zalando. Bättre har det gått för klädföretag som till exempel Lindex och Kappahl som haft egna starka märken att konkurrera med. Trots det fortsätter även de att kämpa mot e-handelsjättarna. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.