Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-26 16:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/hm-infor-beloppsgrans-for-fri-frakt/

Ekonomi

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

H&M har nu infört en beloppsgräns för när onlinekunder erbjuds fri frakt. Minimigränsen är satt till 200 kronor. Foto: Magnus Hallgren

H&M har nu infört en beloppsgräns för när onlinekunder erbjuds fri frakt. Minimigränsen är satt till 200 kronor. 

Rätta artikel

H&M har nu infört en beloppsgräns för när onlinekunder erbjuds fri frakt. I Tyskland måste en kund handla för minst 25 euro för att slippa fraktavgift och i Sverige är minimigränsen satt till 200 kronor. 

De kunder som är anslutna till H&M Member, tidigare H&M Club, får fortfarande fri leverans på alla inköp givet att en viss poäng uppnåtts.

Införandet av beloppsgränser för fri frakt är i linje med vad H&M tidigare talat om. I samband med rapportpresentationen i slutet av mars uppgav vd Karl-Johan Persson att mer information skulle komma ”väldigt snart”.

H&M:s kundlojalitetsprogram H&M Club hade i slutet av mars kommit upp i 35 miljoner medlemmar. Den snabbt växande kundklubben, där samtliga medlemmar erbjöds fri frakt och fria returer, började nagga H&M:s marginal i kanten och nu har alltså en förändring gjorts.

Alla de 16 onlinemarknader som tidigare hade H&M Club har nu uppdaterats till det nya konceptet H&M Member. Fria returer erbjuds fortfarande, men en beloppsgräns har införts på den fria frakten. 

På onlinemarknaderna Tyskland, Storbritannien och Sverige är gränsen mellan 200 och 260 kronor räknat på tisdagens valutakurser. Fraktavgiften vid inköp under gränsen ligger omräknat på mellan 40 och 52 kronor.

Medlemmar i H&M Member kan samla poäng och därigenom bli så kallad Plus-medlem. För dessa gäller fri frakt utan beloppsgräns.

”När du kommit upp i 5.000 poäng är det fri frakt på alla köp. Du kan få poäng på fler sätt än att handla, exempelvis genom olika aktiviteter som exempelvis rate & review där kunden kan betygsätta och recensera sina onlineköp. I höst kommer man även att kunna få poäng genom att göra hållbara val”, skriver H&M:s presschef Camilla Emilsson Falk i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt.

Ämnen i den här artikeln:

H&M
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt