Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

H&M-pojkens mamma: Min son vet att han är en superstar

H&M har fått massiv kritik för en annonsbild. Arkivbild.
H&M har fått massiv kritik för en annonsbild. Arkivbild. Other: Hauke-Christian Dittrich

H&M:s reklambild på Teresa Mangos son iklädd en grön tröja med texten ”Coolest monkey in the jungle” fick enorm spridning och massiv kritik för att vara rasistisk. Klädjätten bad om ursäkt och plockade bort både annonsen och tröjan.

– Jag tycker inte att tröjan är rasistisk, men jag vet vad rasism är, säger pojkens mamma Teresa Mango till SVT Nyheter. 

Teresa Mango bor tillsammans med sin familj i Rönninge utanför Stockholm. Hon berättar för SVT om hot och hat som familjen har fått ta emot efter att annonsbilden på hennes son fått spridning. 

– Det handlar om runt ett tusental mejl, sms och kommentarer. Från ett vanligt liv till kalabalik, säger Teresa Mango till SVT. 

Det var i höstas som hennes 5-årige son var på en fotografering för H&M. Han har varit modell för klädkedjan via en agentur och fick prova flera hundra plagg innan den nu världsberömda tröjan åkte på. 

Teresa Mango säger att hon inte vet om H&M gjorde ett medvetet val eller inte, men att hon har godtagit deras ursäkt. Familjen nar nu anlitat advokater och haft förhandlingar med H&M, men de vill i nuläget inte avslöja hur mycket skadestånd de förväntas få av klädjätten.  

Teresa Mango tycker dock att folk som har blivit upprörda över tröjan har överreagerat. 

– Jag tycker inte att tröjan är rasistisk, men jag vet vad rasism är. Jag har själv blivit kallad apa och jag kan historien men i det här sammanhanget så ser jag inte kopplingen, säger Teresa Mango till SVT. 

Läs även: ”Tröjtrycka kan tolkas annorlunda”

Hon säger också att sonen är omedveten om den ilska som bilden på honom har skapat. Föräldrarna har istället velat förmedla den kärlek som skickats till honom från olika delar av världen. 

– Vår son är fem år, han har inte lärt sig var rasism är. Och vi har inte velat berätta vad den här tröjan har lett till runt om i världen. Han vet bara att han är en superstar och att alla tycker att han är cool, säger Teresa Mango till SVT.

Efter den utbredda debatten kring tröjan valde H&M att radera bilden och plocka bort tröjan ur sitt sortiment. 

Klädföretaget publicerade också ett pressmeddelande på sin hemsida där de ber om ursäkt för, som de själva beskriver det, att ”inte ha levt upp till det ansvar som de bär för att motarbeta rasism”.

Läs även: Det är inte apan som är skandalen

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.