Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

H&M:s vd på stämman: Vi har resurser att klara omställningen

Hennes & Mauritz samarbete med e-handlare som tyska Zalando och kinesiska Tmall är ett tema när svenska modejätten har stämma i dag tisdag.

H&M-ledningen diskuterar med Tmall om att alla varumärken ska börja säljas på sajten. 

När aktieägarna samlades till Hennes & Mauritz stämma i eftermiddag var missnöjda kampanjarbetare, på plats. De anser att företaget svikit sitt tidigare löfte om levnadslöner till textilarbetare. Även poliser var på plats vid stämman i en aula vid Karolinska institutet i Solna.

Besvikna lär också många aktieägare vara på företagets resultat och aktiekursens utveckling. Sett på ett års sikt har H&M-aktien sjunkit med över 30 procent. De senaste tre åren är nedgången över 50 procent.

– Nu ligger jag på minus, men förut hade jag bra plus, säger aktieägaren Katarina Cederstam, som varit ägare till och från i tio år och tänker behålla sina aktier.

Katarina Cederstam på H&M:s stämma tänker behålla sina aktier.
Katarina Cederstam på H&M:s stämma tänker behålla sina aktier. Foto: Jonas Lindkvist

Jeanette Pernyer har varit ägare ännu längre.

– Branschen är som den är. Jag hoppas att H&M kan ta rygg på Zalando och tror att de jobbar stenhårt med näthandeln. Reser man runt i världen ser man H&M-butiker i de bästa affärslägena och det är en tillgång, men man kanske måste minska ytorna en del, säger Jeanne Pernyer.

Hon ska också behålla sina aktier i H&M.

Katarina Cederstam köper en del varor på nätet, dock inte från H&M.

– Jag är inte en stor H&M kund, men har hört från andra att det kan vara en del problem med storlekar och då blir det förstås en del returer, säger hon.

Under februari, mars och april har aktiekursen återhämtat sig något och har den senaste tiden handlats runt 150 kronor. 

H&M:s ordförande Stefan Persson.
H&M:s ordförande Stefan Persson. Foto: Jonas Lindkvist

En som köpt på sig mer aktier är huvudägaren och ordförande Stefan Persson. De senaste åren har han investerat över 17 miljarder kronor i H&M-aktier, enligt en sammanställning som databasen Holdings gjort för Svenska Dagbladet.

Köpen har spätt på tidigare spekulationer om att familjen Persson trots allt vill köpa ut Hennes & Mauritz från börsen, vilket man har förnekat.

Företagets problem hör ihop med det stora skiftet som nu pågår i detaljhandeln när allt fler kunder shoppar mer på nätet och mindre i de fysiska butikerna. 

Redan vid fjolårets stämma sade vd Karl-Johan Persson att förändringen är den största som bolaget sett under sin 70-åriga historia.

På årets stämma tog det bara tio minuter innan han nämnde jättarna Alibaba (som äger Tmall) och Amazon.

– Vi möter också nya affärsmodeller med nischade onlineaktörer, som i en uppkopplad värld kan nå överallt, sade han i sitt tal till aktieägarna.

H&M:s vd Karl-Johan Persson och ordförande Stefan Persson.
H&M:s vd Karl-Johan Persson och ordförande Stefan Persson. Foto: Jonas Lindkvist

Karl-Johan Persson pekade på att den minskade kundtillströmningen i fysiska butiker pressar priserna.

– Prispressen leder till fler butiksstängningar i branschen kommande åren. Många företag har inte långsiktigheten och de resurser som krävs för att klara omställningen, men det har vi i H&M, sade vd.

Omvandlingen har påverkat H&M till att numera låta andra e-handlare sälja företagets varumärken. Till exempel har Monki en egen ”butik” på kinesiska sajten Tmall.

Hos tyska Zalando säljs Cheap Monday och Weekday. På tisdagsmorgonen sade Zalandos vd att bolaget har ”har bra diskussioner med H&M om de märken de för närvarande säljer via oss, och även om framtida projekt som vi vill genomföra tillsammans”.

H&M:s chef för investerarrelationer, Nils Vinge, sade till DN strax före stämman att företaget talar med flera aktörer, som kinesiska Tmall, om utökade samarbeten men att inget är bestämt än.

– Vi har också lite olika strategier för våra små varumärken och för våra stora, tillade Nils Vinge.

Vare sig H&M:s vd Karl-Johan Persson eller ordförande Stefan Persson kommer att tala med journalister i samband med stämman.

I sitt tal sade Karl-Johan Persson att H&M för diskussioner med Alibaba att lansera övriga varumärken på Tmall. Utöver Monki finns H&M och H&M Home på Tmall.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.