Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-29 13:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/hm-tappade-over-halva-forsaljningen/

Ekonomi

H&M tappade över halva försäljningen

Foto: Magnus Hallgren

H&M:s försäljning under perioden 1 mars–6 maj i år minskade med 57 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period 2019. 

Det framgår av ett pressmeddelande där H&M ger finansiell uppdatering kopplat till covid-19.

– Det är ett enormt försäljningstapp men det var väntat. H&M har tydligt kommunicerat hur många butiker som varit stängda av det totala beståndet. När så många butiker är stängda är det inte så konstigt att försäljningen rasar, säger Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank. 

Onlineförsäljningen, som är öppen på 46 av företagets 51 onlinemarknader, ökade med 32 procent under samma period.

– Även om online växer fort är det fortfarande en liten del av den totala försäljningen, säger Maria Landeborn.

Maria Landeborn
Maria Landeborn Foto: Alexander Donka

Andra kvartalet kommer, som kommunicerats tidigare, att bli ett förlustkvartal då det kraftiga försäljningsbortfallet inte kommer att kunna kompenseras av de åtgärder som genomförs, skriver H&M. 

– Jag tror att marknaden kommer ta fasta på att det börjar komma klartecken om att man kan öppna igen och är mer intresserad av den långsiktiga livskraften i bolaget. H&M är ett stort företag med stora finansiella muskler och en stark huvudägare. 

– Det kommer inte finnas några problem med att övervintra det här om det inte fortsätter vara stängt månad efter månad, säger Maria Landeborn.

Varulagret per den 30 april uppgick till drygt 41 miljarder kronor (40).

Kostnaderna för prisnedsättningarna bedöms minska i absoluta tal under andra kvartalet jämfört med andra kvartalet 2019 men eftersom försäljningen blir väsentligt lägre bedöms prisnedsättningarna få en negativ effekt på bruttomarginalen om 2–4 procentenheter.

H&M håller årsstämma på torsdagseftermiddagen, där huvudägaren Stefan Persson ska överlämna ordförandeklubban till sonen Karl-Johan Persson, tidigare vd för företaget.