Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-20 23:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/hm-varvar-visselblasaren-bakom-cambridge-analytica-skandalen/

Ekonomi

H&M värvar visselblåsaren bakom Cambridge Analytica-skandalen

Christopher Wylie Foto: Alastair Grant/AP

Förra året blev det känt att Facebook läckt användaruppgifter från 87 miljoner privata konton. Nu ska mannen som avslöjade läckan hjälpa H&M att förutspå hur kunderna shoppar. 

Rätta artikel

När det framgick att det brittiska konsultföretaget Cambridge Analytica kommit över information från 87 miljoner Facebook-användare lät kritiken inte vänta på sig. Visselblåsaren bakom skandalen, Christopher ”Chris” Wylie, har nu värvats av H&M. 

”Vi kan bekräfta att vi har tecknat ett konsultavtal med Christopher Wylie. Hans roll är Research Director med fokus på att stärka H&M-gruppens kompetens inom konsument-, produkt- och marknadsanalys. Han kommer dessutom att stödja vårt arbete inom hållbar och etisk AI. Vi är glada över rekryteringen av Christopher Wylie och den expertis han kan tillföra H&M-gruppen”, skriver H&M:s pressavdelning i ett mejl till DN. 

Den kanadensiska tidigare Cambridge Analytica-anställdas uppgift som forskningschef för modejätten blir att förutse hur varorna kommer att sälja. Detta för att undvika överskott, enligt Breakit, som var först med att rapportera om rekryteringen.

När DN i höstas mötte Christopher Wylie beskrev han livet efter att ha framträtt som visselblåsare i den uppmärksammade skandalen. Sedan han avslöjade Cambridge Analyticas metoder har han bidragit till utredningarna av Facebook och sin tidigare arbetsgivare. Dessutom har han framträtt i paneler och utfrågningar i flera länder. Men inte fått någon ny anställning, betonade han.

– Jag har inget heltidsjobb än, sa han då.

Steget till modevärlden är inte så långt för Christopher Wylie som man skulle kunna tro. Faktum är att han har studerat och forskat kring just prognoser i modevärlden, att använda analys av stora datamängder för att lista ut vart modevärlden är på väg. 

Karriären tog dock en annan vändning och han började arbeta politiskt, vilket senare gjorde att han rekryterades av Cambridge Analytica. Arbetet där har han dock beskrivit som liggande närmare kultur än ren politik.

– Cambridge Analytica skapades inte för att hjälpa valkampanjer. Det skapades för kulturkrig, sa han till DN i höstas. 

H&M hade under fjolåret stora problem med ett växande varulager, där värdet av de osålda kläderna motsvarade nära en femtedel av företagets totala försäljning. Ett antal satsningar för att få ner lagret gjordes under året, däribland starten av varumärket Afound, där gamla plagg säljs ut till reapriser. 

I december stämdes Facebook i en federal domstol i USA och ett flertal granskningar som berör företagets oförmåga att skydda användarnas integritet har inletts. 

DN söker Christopher Wylie för en kommentar. 

Läs mer: Chris Wylie hjälpte Donald Trump att få makten i USA