Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-22 18:39

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/hms-vd-karl-johan-persson-vi-loser-inte-miljofragan-med-skam/

Ekonomi

H&M:s vd Karl-Johan Persson: ”Vi löser inte miljöfrågan med skam”

Foto: Jesper Frisk

Sommarkollektionen blev en lyckad satsning för H&M. Lönsamheten fick en skjuts och modekedjan behövde inte rea lika mycket som tidigare. 

Nu ska H&M bli klimatpositivt, vilket kan tvinga företaget att flytta produktionen.

Satsningar på butiksupplevelsen, digitala investeringar och bättre sortiment som anledningar bakom försäljningslyftet, enligt H&M:s vd Karl Johan Persson. 

– Vi vill göra snygga plagg av hög kvalitet med god passform och av bra material till bra pris. Det har vi lyckats bra med, säger han. 

Olönsamma butiker stängs och mer fokus läggs på att anpassa försäljningskanalerna till att kunderna shoppar mer på nätet. Under det tredje kvartalet växte försäljningen på nätet med 25 procent. En förbättrad kundupplevelse, smidigare betallösningar och snabbare leveranser är några av de satsningar modekedjan gjort.

H&M:s kundklubb hade strax innan sommaren hade 43 miljoner medlemmar. Det så kallade kundlojalitetsprogrammet ska nu anslutas till den kinesiska appen Wechat, med nära en miljard medlemmar. 

Som DN skrev i veckan samlar klädjätten in kroppsmått från medlemmarna. Visselblåsaren bakom Cambridge Analytica-skandalen, dataanalytikern Chris Wylie, har arbetat för H&M sedan i februari. Karl-Johan Persson säger att bolaget tar integritetsfrågan på allvar. 

– Det är självklart väldigt viktigt att vi följer de lagar och regler som finns. Chris Wylie, precis som vi, brinner för etisk hantering av data. Att han vill till H&M är ett kvitto på att han tycker att vi är seriösa i den här frågan. Vi skulle aldrig sälja datan vidare, säger han.  

Hur arbetar ni för att förhindra dataintrång? 

– En stor del av det är reglerat via GDPR. Vi har investerat i datakvalitet, IT-säkerhet och hela vår tech-infrastruktur. Vi har dessutom duktiga partners som hela tiden ser till att säkerheten är så stark som möjligt, säger Karl-Johan Persson. 

Kläders stora klimatpåverkan sker främst vid tillverkningen, som för modekedjorna ofta sker i låglöneländer som Indonesien, Indien, Bangladesh och Kina. H&M har som mål att inom tio år enbart använda sig av hållbara eller återvunna material. År 2040 ska H&M vara klimatpositiv i hela värdekedjan. Detta kräver att samtliga underleverantörer är med på noterna.

– Vi behöver arbeta med leverantörer som är beredda att ställa om till förnybar energi, förändra hur de arbetar med infärgningsprocesser och annat. De kommer också behöva se över hur de jobbar med sina partners. 

– Vi har bra partners i dag men det gäller att få med dem på resan. I vissa fall kan lagstiftningen i länder försvåra arbetet. Det gäller bland annat för solceller, där det kan finnas särskilda tullar som gör att det är dyrare att investera i det. Då får vi jobba med beslutsfattare i de länderna eller flytta produktionen om det visar sig att det är hopplöst att jobba med hållbarhetsfrågor i ett visst land, säger Karl-Johan Persson. 

Kommer ni behöva ta mer betalt av kunderna för att kunna bli mer hållbara? 

– Ibland förstår jag inte det där med att fast fashion skulle krocka med en hållbar modell. Vi vill erbjuda produkter av bra kvalitet som är 100 procent hållbara till fantastiska priser. Jag har många grejer från H&M som jag har haft i många år som håller lika bra som allt annat. Det är precis vad vi vill, säger han. 

Karl-Johan Persson anser inte att minskad konsumtion kommer att rädda planeten. 

– Det krävs mycket jobb för att lösa miljöfrågan men det är framför allt kopplat till innovation, inte till förbud, skam och att sluta göra saker. Det kommer enormt mycket gott ur ekonomisk tillväxt, säger han. 

Maria Landeborn, sparekonom på Danske bank, ser positivt på att H&M bryter mönstret och levererar en stark rapport. 

– Med tanke på att H&M är en av de aktier som flest sparare har ett direktägande i, och den finns i nästan alla Sverigefonder, så är det positivt att ett av Sveriges största bolag ser ut att stå inför en vändning, säger Maria Landeborn. 

Läs mer: Ökad vinst för klädjätten H&M 

Ida Yttergren: H&M lyckas bättre än konkurrenterna med hållbarhetsfrågorna