Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-08-08 03:19

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/hogt-tryck-pa-arbetsgivarorganisationer/

Ekonomi

Högt tryck på arbetsgivarorganisationer

Thomas Erséus, vd för Almega
Thomas Erséus, vd för Almega Foto: Almega

Det är inte bara fackförbund som ökar antalet medlemmar till följd av coronakrisen. Även arbetsgivarorganisationer vittnar om en tillströmning av nya medlemmar.

– Vi får många frågor om uppsägningar och statliga stöd, säger Thomas Erséus, vd för Almega.

Arbetsgivarorganisationen Almega, som riktar sig till tjänstesektorn, nådde under juni månad sitt hittills största medlemsantal. Trots att nära 100 medlemsföretag gick i konkurs eller lade ner. 

– Det beror naturligtvis på den oro som pandemin fört med sig, så det känns både bra och jobbigt att vi växer, säger Thomas Erséus.

Från årsskiftet till slutet av juni har ytterligare ett 350-tal företag ansökt om att bli medlemmar i organisationen. Trycket på rådgivningen har varit högt och frågorna som inkommit har tydligt följt krisens förlopp. I början av pandemin fick Almega främst ge råd om hur arbetsgivarna skulle hantera anställda som var smittade. Tre månader senare är det tydligt att fler företag nått en kritisk punkt.

– Nu undrar många hur de ska förbereda sig på att lägga ner verksamheten på ett korrekt sätt eller hur de ska kunna övervintra tills det förhoppningsvis vänder, säger Thomas Erséus.

Flera arbetsgivarorganisationer vittnar om ett högt tryck på sin medlemsservice. Frågorna handlar främst om om hur varsel och uppsägningar ska skötas på ett korrekt sätt.

– Vissa dagar tog vi emot uppemot fem gånger fler samtal än normalt från våra medlemmar, säger Katarina Kempe, kommunikationschef på Svensk handel.

– Många undrar också över de olika stödpaketen, hur man ansöker om dem och hur de fungerar i praktiken, säger Carl Johan Swanson, kommunikationschef på Visita, besöksnäringens arbetsgivarorganisation.

Bland såväl Visitas som Svensk handels medlemmar finns många som drabbats hårt till följd av pandemin.

– Antalet medlemsansökningar ökade under våren, samtidigt föll en del medlemmar bort på grund av coronakrisen. Det är beklagligt, säger Katarina Kempe.

Trots att medlemstillströmningen ökat även för Visita har nettoökningen uteblivit.

– Vi har haft ett stort inflöde av nya medlemmar, men ju längre krisen har pågått, desto fler medlemmar har försvunnit för att de gått i konkurs, säger Carl Johan Swanson.

Ämnen i artikeln

Almega
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt