Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-22 01:09

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/hon-tar-gnosjo-in-i-turistaldern-jag-stotte-pa-patrull-i-borjan/

Ekonomi

Hon tar Gnosjö in i turiståldern – ”Jag stötte på patrull i början”

Louise Söderlund är vd för Isaberg mountain resort i Gnosjö. Foto: Tomas Ohlsson

Från toppen av en preparerad pist breder bygden ut sig som blivit känd för sina småföretag. Gnosjö har varit mekaniska verkstäder och industriell tillverkning. Som vd för Isaberg Mountain Resort tar Louise Söderlund nu regionen in i turiståldern.

Torbjörn Petersson
Rätta artikel

Hon var annorlunda redan när hon först kom till trakten 1996. Då hade hon tagit examen vid Handelshögskolan i Helsingfors och träffat sin man, en Gnosjöföretagare. Men hon upptäckte att hennes utbildning inte stod högt i kurs hos de småländska småföretagarna.

En högutbildad kvinna som kom utifrån var inget som efterfrågades. Vad skulle företagen med en sådan till? Det hade alltid gått bra utan tidigare.

– Jag stötte på patrull från herrarna i början. De var väl rädda att ta in akademisk kompetens för att de själva inte hade någon. Men det vände i början av 2000-talet och sedan dess har det inte varit några problem. Jag jobbade upp mig och i dag är suget efter kunskap stort, säger Louise Söderlund.

När hon blev vd och tog sig an turistdestinationen Isaberg 2012 hade hon bara erfarenhet av industrin. Men lokaliserade snart ett modernt behov. 

– Vi har wifi överallt. Vi ser att det är viktigt och det märks tydligt när backen stänger och alla slår på sina telefoner. Då går megabiten på högvarv. Ungarna streamar barnprogram. Det är något helt annat än tidigare och då måste man ha kapacitet, för annars skriker de, säger hon. 

På vintern kommer över hälften av Isabergs gäster från Danmark. De bor i ett platt land med en högsta bergstopp på 147 meter och kör gärna de tre timmarna norrut från Öresundsbron.

Många kommer till och med över dagen

När hon tillträdde för sju år sedan var uppgiften att göra Isaberg till en året runt destination. Sedan dess har omsättningen mer än fördubblats till 68 miljoner kronor. 

– Om jag får vara lite kaxig så kör vi det här som ett företag och inte som den kommunala stiftelse det är. Vi ska tjäna pengar och bli bättre hela tiden. Samtidigt ska vi ta tillvara på naturen så att vi inte exploaterar den, säger hon.

Många experter har genom åren förutspått Gnosjöandans död. De har pekat på Gnosjös allt för många enkla jobb. På konkurrensen från låglöneländer och på att externa ägare förstör familjetraditionen och nätverken. De negativa profetiorna har ofta inte slagit in, men förståsigpåare har hela tiden efterlyst fler företag i service- och turistsektorn.

Nu storsatsar Isaberg både på vintern och sommaren.

Sedan Louise Söderlund tog över som vd för Isaberg Mountain Resort har omsättningen fördubblats. Foto: Tomas Ohlsson

– Vi har blivit den största destinationen för mountainbike i södra Sverige. Vi har byggt ut leder och kan erbjuda läger och teknikkurser för hela familjen. Vi jobbar för att hela familjen ska kunna vara äventyrlig tillsammans, säger Louise Söderlund.

Drivkraften har varit att hitta ständigt nya saker, och hon har funnit dem utomlands. Idén till höghöjdsbanan uppe bland trädtopparna kommer från Tyskland. Segwaybanan i terrängen från Frankrike. Lägg därtill en hinderbana i fullstorlek och en sommarrodelanläggning som ska stå klar i juli och som beskrivs som en berg-och-dalbana i skogen.

Läs även: Gnosjöandan lever farligt  

Läs även: Annie Lööfs ekonomiska idyll har också en skuggsida