Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-17 09:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/hot-mot-sas-reklambyra-polis-pa-plats/

Ekonomi

Hot mot SAS reklambyrå – ingen bomb hittades

Avspärrningar vid reklambyrån i Köpenhamn.
Avspärrningar vid reklambyrån i Köpenhamn. Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix/TT

Den danska reklambyrån som ligger bakom SAS omdiskuterade reklamfilm utrymdes på morgonen efter att ha mottagit ett hot. Polis och bombhundar kom till platsen men hittade aldrig någon bomb. 

Vid 11.30 hävdes avspärrningarna och personalen kunde återgå till arbetet.

Hotet nådde reklambyrån via mejl. Polisen utrymde under morgonen lokalerna och spärrade av gatan där företaget ligger. 

– En firma har mottagit ett hot. Vi håller på att tömma byggnaden på anställda så att våra hundar kan gå in och genomsöka stället, säger Henrik Brix, vakthavande vid polisen i Köpenhamn till Danmarks Radio som är på platsen.

Polisen bekräftar för DN att det rör sig om reklambyrån Andco, som ligger bakom flygbolaget SAS senaste reklamfilm som skapade stor uppståndelse under onsdagen. 

Under förmiddagen anlände bombtekniker och hundar till platsen för att genomsöka reklambyråns lokaler. Efter att platsen varit evakuerad i ett par timmar hävdes avspärrningarna vid 11.30-tiden och personalen kunde återgå till sin arbetsplats. 

Firman ligger på Adelsgade i centrala Köpenhamn. Polisen hade hela gatan avspärrad, från Gothersgade till Dronningens Tværgade. I närheten ligger bland annat ett gym, ett hostel och en restaurang.

Polis är på plats och ska söka igenom lokalerna.
Polis är på plats och ska söka igenom lokalerna. Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix/TT

Det ska enligt Köpenhamnspolisen ha handlat om ett bombhot, men någon bomb eller liknande föremål påträffades aldrig på arbetsplatsen.

Reklamfilmen är en del i kampanjen ”What is truly Scandinavian?”, där SAS vill lyfta att Skandinaviska traditioner bygger på influenser från resande. 

Filmen togs tillfälligt bort under onsdag morgon men var återpublicerad samma kväll. SAS förklarade beslutet med att kampanjen utsatts för en nätattack. 

Flygbolaget vill inte uttala sig om bombhotet, utan hänvisar till att det är ett polisärende. 

Läs mer: Så blev kritiken av SAS reklamfilm viral – både i Sverige och internationellt