Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Husdjur på modet i Japan

Foto: Alamy
Sugen på en Chaneldräkt till Fido, eller att ta en fika på ”katterian” med din fyrbenta vän? Hundar och katter har blivit japanerans substitut för barn – och företagen är inte sena att haka på trenden.

Medan födelsetalen sjunker, stiger antalet hundar och katter i Japan. Idag finns det fler husdjur än barn under tio år.

Kärleken till de fyrbenta har fått företagen att vädra morgonluft. Numera finns en hel industri av varor och tjänster som riktar sig mot smådjuren, skriver Aftenposten som har varit på trendspaning i landet. Japanerna spenderar runt 60 miljarder kronor årligen på sina husdjur.

På köpcentrumet Venus Fort på Odaiba i Tokyo består till exempel ett helt våningsplan av butiker som riktar sig mot djur; där finns kläder, solbrillor, gosedjur, leksaker och väldoftande oljor för pälsen, för att nämna några.

Stora modehus som Gucci, Chanel och Dior har också insett att det finns pengar att tjäna och lanserar egna – dyra – kollektioner till djur. Därutöver finns en uppsjö av tjänster och annat som riktar sig till djuren. För ägarna vill att deras dyrgripar även ska må bra på insidan, med exempelvis yogaklasser för hundar, spa-behandlingar eller varför inte utfodra dem med nyttigheter på en ”katteria”.

I flera japanska städer finns butiker som hyr ut katter och hunder. Att få kela några timmar med ett djur är en uppskattad och smart lösning för de trångbodda asiaterna. Just nu är minipudlar mest populära hos uthyrarna, skriver Aftenposten.

Men fenomenet med den uppgraderade statusen på våra husdjur syns även i Sverige. Antalet hushåll med hundar och katter har ökat stadigt, och i Stockholms innerstad syns snart sagt en kopplad hund i varje mans hand. Marknaden för designade hundkläder har även här växt kraftigt de senaste åren, och saluför såväl hundskor som MC-kläder.

Inom servicesektorn hittar man också flera exempel, som renodlade hundfik och erbjudanden om gratis vatten och ett skrovmål till de fyrbenta vid mackar och på restauranger.

Dessutom är den lurviga familjemedlemmen numera en välkommen gäst på många hotell världen över. Liksom ormar, fåglar och apor.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.