Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-20 14:10

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/hushallen-koper-mer-streamingtjanster/

Ekonomi

Hushållen köper mer streamingtjänster

Svenskarna köper fler streamingtjänster. Foto: Martin Meissner/AP

Antalet hushåll i Norden som har minst en videostreamingtjänst har ökat med 16 procent under det senaste året. Parallellt har antalet abonnemang som varje hushåll har, så kallad ”stacking”, också gått upp. 

Direkt Text

Det framgår av en undersökning från konsult- och analysbolaget Mediavision. 

Totalt har nu 5,8 miljoner nordiska hushåll minst en videotjänst och det är en ökning från cirka 5 miljoner våren 2018. Lite fler än hälften av hushållen i Norden har nu minst en streamingtjänst. 

I snitt har ett abonnerande hushåll drygt 1,7 tjänster och sammantaget uppgår antalet abonnemang därmed till cirka 10 miljoner i Norden, enligt Mediavision. 

– Omsättningen på streamingmarknaden växer starkt i alla nordiska länder, framför allt på grund av stacking-fenomenet, dvs att hushållen skaffar fler abonnemang. Denna utveckling är också ett tecken på att onlinevideo rör sig mot större mognad, säger Mediavisions vd Marie Nilsson i ett pressmeddelande.  

– Vi vet att flera nya tjänster kommer att släppas i Norden 2019 och 2020. Detta gör att Mediavision förutspår en fortsatt stark marknadstillväxt och att hushållen successivt kommer att lägga mer pengar på streaming. För konsumenterna har det blivit allt tydligare att det bästa och mest attraktiva innehållet i dag finns i dessa tjänster, fortsätter Marie Nilsson.  

Börsnoterade Nents streamingstjänst Viaplay konkurrerar i Norden med bland annat Netflix, Cmore och HBO. Nent fick in 99.000 nya Viaplay-abonnenter under det första kvartalet och antalet Viaplay-abonnenter uppgick i och med ökningen till 1.357.000 stycken i slutet av delårsperioden. 

Läs även: Netflix räknar med minskad tillväxt