Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Ida Backlund: Det är håret som skapar ens identitet

Ida Backlunds mamma Ann-Christin drabbades av cancer, men fick behålla håret. Nu har mor och dotter startat stiftelsen Rapunzel vs cancer.
Ida Backlunds mamma Ann-Christin drabbades av cancer, men fick behålla håret. Nu har mor och dotter startat stiftelsen Rapunzel vs cancer. Foto: Eva Tedesjö

Banktjänstemannen såg en 22-årig blondin med akrylnaglar och hårförlängning. Det blev inget starta eget-lån till Ida Backlund. Men hon tog revansch. Sju år senare omsätter hennes bolag Rapunzel of Sweden över 100 miljoner kronor – på löshår.

Västerbotten, Umeå, tio mil inåt landet, i skogen. Här ligger byn Grönåker där Ida Backlund växte upp. Det var fem mil till närmsta affär där man kunde köpa mjölk. De var fem elever i klassen. År 1992 uppstod ett mode. Det finns förevigat på ett fotografi från Ida Backlunds sjuårskalas.

– Vi sitter runt bordet och alla, både tjejerna och killarna, är klippta i pottfrisyr, berättar hon.

Före besöket hos frisören såg Ida Backlund ut som prinsessan i Bröderna Grimms saga om Rapunzel, hon som stängs in i ett dörrlöst torn av en elak trollpacka men ändå får prinsbesök. Han använder hennes långa hår som repstege och klättrar in fönstervägen.

Det spelar ingen roll att bröderna Grimms sagor skrevs för 200 år sedan. När Idas hår inte längre nådde rumpan utan bara öronen kände hon sig inte som en prinsessa längre.

– Jag ångrade mig direkt, men då var det för sent.

Håret växte förstås, men det blev aldrig lika långt och tjockt igen. Låter det som en banal sorg? Ida Backlund delar den med många. Ur hennes eget sökande efter drömhåret växte företaget som fram till dags dato har sålt löshår till 220.000 kunder i över 60 länder, och förra året omsatte strax över 100 miljoner kronor. Grundarens ambitioner skjuter i höjden ännu snabbare.

– Hela den globala löshårsindustrin omsätter 2,5 miljarder dollar och vi ska bli branschens Ikea. År 2015 siktar jag mot en omsättning på en halv miljard kronor, säger Ida Backlund.

Om Rapunzels skyltfönster är salongen på Regeringsgatan i Stockholm, några kvarter från NK, är flaggskeppet huvudkontoret i Umeå. Allt i de 1.500 kvadratmeter stora lokalerna är vitsprejat, till och med lagerhyllorna. I korridorerna skyndar unga kvinnor med chefstitlar fram. Hårsvallen böljar bakom dem i takt med klackarnas dova dunsar mot heltäckningsmattorna.

Det är som på det där kalasfotografiet, alla har samma frisyr. Ni har sett den förr: På Melodifestivalens programledare Gina Dirawi, SVT:s julvärd Petra Mede och sångerskan Carola Häggkvist. I trängseln runt Stureplan en sen kväll. På kusinen på din pappas 70-årskalas. Löshåret är snart på var kvinnas huvud och råvarupriset är på väg upp.

Det tunna, ljusa, skandinaviska håret tonas bara. Övrigt hår bleks och färgas på en kinesisk fabrik. För den finaste kvalitén betalar Rapunzel 30 kronor per gram. Ett avklippt hår väger vanligtvis 200–400 gram, vilket ger ägaren upp till 12.000 kronor vid en försäljning. I Sverige vill säga. I Asien är priset per gram motsvarande 10 kronor, alltså runt 4.000 kronor för ett hår som mest.

Ida Backlund har läst artiklarna om hårtjuvar i Venezuela som tvångsrakar sina offers skallar, och om hinduiska kvinnor som offrar håret av religiösa skäl utan att få en enda rupee för det, medan templet där ceremonin sker säljer det vidare till västvärlden för mångmiljonbelopp.

– Det är jättehemskt. Vi köper inte från de länderna, vi vill inte vara en del i det. De som gynnar sådant är en skam för branschen. Jag tror på rättvisa i alla led, både för dem som säljer sitt hår och för dem som jobbar med det, säger hon.

Rapunzel har enligt henne ”stenhårda kontrakt” med sina leverantörer. Representanter från företaget besöker fabriken i Kina ett par gånger om året och utöver den egna tillsynen tar de även hjälp av Exportrådet för kontroller.

– Jag litar på att de sköter allt rätt, de tappar halva verksamheten om vi slutar handla hos dem, säger hon.

Det bästa håret är obehandlat men blir allt svårare att få tag i eftersom andelen kvinnor som färgar, bleker, permanentar, plattar, fönar, tonar och sprejar sina hår, stadigt ökar i världen. Kvalitén bestäms av hårstrånas tjocklek. Finast anses vara den skandinaviska, som är tunnast och också svårast att få tag i. Därefter kommer europeiskt hår, ofta från de forna Sovjetstaterna, och slutligen det lite grövre, asiatiska.

I sitt hörnkontor med utsikt över den frusna Umeälven där vinterns första snö driver horisontellt från norr berättar Ida Backlund hur hon har byggt upp företaget, först utan att ens veta att det var det hon höll på med. Hon hade kommit tillbaka hem efter några jobbår ute i världen, då hon hoppat runt mellan olika hotell och kontinenter.

Under ett krogbesök träffade hon Stefan Löfgren. Hon var 21 och han 28. Han hade tröttnat på slitet och svårigheterna att nå lönsamhet som bonde och sålt gården han köpt efter jordbruksgymnasiet. Nu drömde han om en karriär i filmbranschen. När han flög till Hollywood satt Ida Backlund ensam kvar i Umeå. Hon ville ha ett nytt hår.

Den första beställningen blev en besvikelse. Kvalitén var dålig, servicen likaså. Hon var tvungen att betala i förskott med kreditkort, varorna gick inte att returnera, och ingen svarade på det angivna telefonnumret. Ida Backlund gjorde nya efterforskningar och nya beställningar från olika utländska bolag och flera gånger blev hon totallurad.

Först efter att ha kontaktat Exportrådet och beställt prover från alla leverantörer som de kände till hittade hon hår som hon blev nöjd med, men det gick bara att beställa en större mängd. För att få råd med ordern sålde hon vidare, först till vänner och sedan till vänners vänner. Frågan om varför hon var beredd att lägga så mycket tid, kraft och pengar på projektet, avfärdar hon som en självklarhet:

– Det är ju så viktigt med håret. Det är ju det som skapar ens identitet.

När vännernas vänners vänner också ville beställa hårförlängningar startade Ida Backlund en enskild firma för att kunna hantera beställningarna, samtidigt som hon försörjde sig i receptionen på en camping och som personlig assistent åt en pojke med Aspergers syndrom.

Hon kollade företagsmejlen på mornarna, åkte till campingen och gjorde en full arbetsdag där, plussade på med ett par timmars personlig assistans på kvällen och jobbade långt in på natten med att packa ordrar, vårda kundkontakter, ta hand om eventuella returer och sköta bokföringen.

Hon sov för lite och slet för mycket och Stefan, som hade kommit hem, var urless på att deras hyrestvåa var full av löshår. Det var dags att satsa fullt ut och starta aktiebolag. Och så satt Ida Backlund där en dag, framför banktjänstemannen.

– Det var en tjej, ingen man i kostym, och hon synade mig uppifrån och ned. Hon var runt femtio kanske, hade kort hår och kavaj och byxa. Hade jag velat starta ett åkeri eller något annat hon kände igen hade hon sagt ja. Nu sade hon nej, och hon gjorde det på ett fult sätt: ”Du kommer aldrig att lyckas, det kommer aldrig att gå”, sade hon.

Ida Backlund bestämde sig för att visa henne och nå framgång utan banklån. Hennes sambo Stefan Löfgren gick in som hälftenägare och lagerchef och hon drog i gång bolagets e-handelsverksamhet med löshår. Som i varje riktig saga har det gått sju år och utmärkelserna har haglat över Ida Backlund och hennes företag.

Hon har blivit ”årets unga entreprenör 2009” och ”årets kvinnliga stjärnskott 2010” i Ernst&Youngs entreprenörtävling och Rapunzel har utsetts till ”Årets digitala gasell 2013” av Dagens industri.

Ida Backlund och Stefan Löfgren har fått dottern Milla, separerat på hemmaplan men fortsatt jobba tillsammans, anställt ett 40-tal personer, startat tre salonger och utvecklat sitt gemensamma företag i en rasande takt. Förra året hade de en tillväxt på 27 procent.

Det har kostat på. I oktober 2013 kom Ida Backlund inte upp ur sängen.

– Jag låg en vecka, säger hon.

Ena sekunden rusade hjärtat så att pulsen slog i halsgropen, sekunden efteråt stannade det nästan. Arytmin, som påverkar andningen och leder till yrsel och svimningsattacker, är medfödd. Ida Backlund minns hur hon fick gå runt med ett bärbart EKG när hon var liten. Hon låtsades att det var en freestyle. Hon minns också en akut sjukhusresa, men inte så mycket mer.

Hennes mamma Ann-Christin Backlund kommer ihåg allt. Hur Ida föddes med samma hjärtfel som hennes storebror, som hade dött två år tidigare. Hur dotterns doktor ringde en dag när hon själv satt med en kund framför sig på banken där hon jobbade:

– Han frågade var Ida var. ”Hon är i skolan”, sade jag. ”Jag vill inte oroa dig men i morgon bitti måste du och Ida åka ned till Göteborg för vi har sett att hon har haft något som liknar en hjärtinfarkt”, sade han. ”Jaha, men det går jättebra”, svarade jag. Först flera kunder senare, när en kollega frågade hur det stod till, gick innebörden av telefonsamtalet in.

Det visade sig efter veckor av undersökningar att besvären inte var så allvarliga som läkarna först hade trott. Ida skrevs ut från Sahlgrenskas barncanceravdelning, där hon bott i brist på andra sängplatser, och reste hem med minnet av de strål- och cellgiftsbehandlade skalliga barnen som hon hade bott ihop med.

Det var första gången kom i kontakt med cancer, men långt ifrån den sista, och nu knyter vi hop säcken, för som affärskvinna i löshårsbranschen har Ida Backlund engagerat sig i kampen mot sjukdomen. Hon och mamma Ann-Christin, som själv är cancerdrabbad liksom nästan alla på hennes mammas sida, har startat stiftelsen Rapunzel vs cancer och skänkt pengar till Bröstcancerfonden och Ung cancer.

– Företagare har ett socialt ansvar att ta. Man behöver inte ägna sitt liv åt det, men man kan göra skillnad genom att hjälpa till med det man kan, säger Ida Backlund.

Hon berättar att Rapunzel har tagit fram en peruk för kvinnor som har förlorat håret efter sin behandling. Arbetet började sedan en vän till marknadschefen kom in på kontoret i juni 2012 och berättade att hon hade Hodgkins lymfom och snart skulle förlora allt sitt hår. Hon hade varit på sjukhuset och provat ut en peruk, men det hade inte känts bra. Bemötandet var dåligt och hon fick veta att hon varken kunde gå nära en ugn eller diskmaskin med peruken på för då kunde plasthåret smälta.

– Hon bad om hjälp. Hon var i tjugoårsåldern och ville känna sig som sig själv, säger Ida Backlund.

Det tog ett år att utveckla peruken, som är gjord på äkta hår och tål både ugnsvärme och locktänger. Varje peruk bygger på 80.000 knutar, med 1-3 hårstrån i varje knut, och är uppbyggd som en riktig hårbotten för att den som bär den ska kunna kamma mittbena eller göra vilken frisyr hon vill.

– Det tar två, tre veckor att göra en enda peruk, det är världens handarbete, man använder en jätteliten virknål. Det är bara två äldre kvinnor på fabriken i Kina som kan det ännu men de håller på att lära fler, berättar Ida Backlund stolt.

Utanför fönstren har den gråvita vinterdagern trängts undan av ett tidigt eftermiddagsmörker. Det är dags att hämta treåriga dottern Milla på dagis och Ida Backlund har blivit allt bättre på att delegera och gå ifrån kontoret tidigt. Hon har beställt tid hos hjärtläkare, ska göra ultraljud och arbets-EKG, och har börjat träna.

– Jag har bestämt att det här året ska vara hälsans år, säger hon och kliver ut i kölden i jeans som glipar över båda knäna, guldglittriga akrylnaglar och platinablonda extensions.

Ser hon inte ut som en vd för ett tillväxtföretag ligger det i betraktarens öga.

Ida Backlund

Ålder: 29 år.
Familj: Dottern Milla, 3 år.
Bor: Hus i Umeå.
Gör: Vd för Rapunzel of Sweden.
Utmärkelser: Bästa UF-företag i Västerbotten (firman som Ida Backlund drev under ett gymnasieår under Ung företagsamhets paraply arrangerade klassresor.)
Årets unga entreprenör 2009.
Årets kvinnliga stjärnskott 2010.
Årets digitala gasell 2013.
Utvaldes att representera Sverige och Norden på IWEC-konferensen (International women’s entrepreneurial challenge) i Peru 2013.

Rapunzel

20
ton hår sålde Rapunzel of Sweden förra året.
10
miljoner kronor var julordern värd. Den vägde 7,5 ton.
60
procent av det äkta människohåret i företagets förlängningar och peruker kommer från Asien. Övrigt: södra Europa (15%), norra Europa (15%), Skandinavien (10%).
35
färger finns i företagets sortiment. Håret sorteras i olika längder och kvaliteter, kontrolleras, tvättas och färgas eller tonas på en fabrik i Kina. Många ljusare färger solbleks utomhus. Löshår sys ihop och peruker virkas.
60
länder, drygt, bor kunderna i. Största marknaderna är Sverige (35%) och Finland (20%).

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.