Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Fem saker H&M måste bevisa i höst

Foto: Henrik Isaksson/IBL

På måndag presenterar H&M sommarens försäljning och den 27 september kommer företagets viktiga niomånadersrapport. Den fortsatt pressade klädkedjan har ögonen på sig. Här är fem saker som H&M måste bevisa. 

Försäljningen

Oavsett varför det går dåligt är grundproblemet att företaget inte säljer tillräckligt med kläder. Förklaringarna till högarna av osålda plagg har varit att det har funnits obalanser i sortimentet och att omställningen till e-handeln har gått för långsamt. H&M borde nu ha haft tillräckligt med tid till att åtgärda felstegen för att pricka rätt kommande säsong. Det återstår också att se hur klädkedjans satsningar på att sälja varor genom nya e-handelskanaler som kinesiska Tmall och tyska Zalando faller ut. 

Samtidigt påverkas klädjätten av yttre faktorer. Under årets extremsommar när shortsen såldes slut i maj och vårjackorna fick reas ut i juni fick flera företag inom branschen problem. Ett förutsägbart väder står troligtvis på H&M:s önskelista för att man ska kunna sälja varma kappor och jeans i höstrusket. I veckan blev det klart att textilarbetarna i Bangladesh ska få höjda minimilöner. Det ökar kostnaderna för H&M, men är troligen bra för klädkedjans anseende bland kunderna.

Lagret

Den sista maj hade H&M osålda varor till ett värde av 36,3 miljarder kronor. Analytikerna bekymrades över att lagret hade växt med 13 procent under det andra kvartalet. Försök har gjorts att rea bort plaggen, bland annat med hjälp av öppningen av outlets i Sverige, Tyskland och Storbritannien och genom det nylanserade Afound, som säljer rabatterade H&M-plagg från flera säsonger blandat med varor från lyxmodemärken. Med ett varulager som motsvarade 18 procent av omsättningen under det andra kvartalet är det sannolikt att reorna fortsätter tynga lönsamheten ett tag till. 

Nya butikerna

De två nylanserade butikskoncepten Arket och Afound hamnade vägg i vägg i en gammal H&M-lokal på Drottninggatan i Stockholm efter att en sekelskiftesbyggnad brann upp i våras. Arket ska stå för enklare, tidlösa plagg medan Afound erbjuder H&M-plagg från olika säsonger till reapriser. De mindre varumärkena går betydligt bättre än moderskeppet H&M. Nischmärkena, som internt går under namnet ”New Business”, stod i februari för 7 procent av företagets totala försäljning. Under det andra kvartalet ökade segmentet med 14 procent, jämfört med hela koncernens oförändrade försäljning. Samtidigt har klädkedjan fått kritik för att öppna för många fysiska butiker när tillväxten inom modehandeln finns på nätet. 

Konkurrenterna

Zara-ägaren Inditex har klarat sig betydligt bättre i modehandelns tuffa klimat. Företaget presenterade i veckan försäljningssiffror som ökat med åtta procent i lokala valutor. Den spanska klädkedjans framgångar kan delvis kopplas till att stora delar av tillverkningen sker i fabriker i Europa. Det gör det lättare att snabbt göra ändringar om något säljer mer eller mindre än väntat. När Asiens största klädkedja Uniqlo öppnade sin första butik på den nordiska marknaden i augusti sågs detta som ett hårt slag mot H&M, trots att kedjorna tävlar på stora marknader internationellt. Storkonkurrenten har siktet inställt på att expandera i Skandinavien. Den nya butiken ligger mitt emot den svenska klädjättens flaggskeppsbutik i Stockholm. 

Aktien

H&M-aktien har backat över 40 procent det senaste året och under veckan kunde den handlas för strax över 120 kronor på börsen. Analytikerkåren är pessimistisk inför kommande rapporter. De senaste två veckorna har bankerna DNB Markets, Danske bank och Credit Suisse sänkt riktkursen för aktien. Skepticismen ska vara relaterad till de logistikproblem klädkedjan hade under det förra kvartalet, som försenade leveranser på nyckelmarknader. Tvivlet kopplas också till det stora lagret och ständiga reor.

I veckan uttryckte finansmannen Christer Gardell att det vore ”tjänstefel” att inte titta på H&M. Den investeringsmodell som han arbetar med går ut på att hitta bolag med problem där det krävs förändringar, sade han till SvD. 

Läs mer: Höjd lön för textilarbetare i Bangladesh  

Läs mer: ”Vi har resurser att klara omställningen” 

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.