Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 12:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ida-yttergren-hela-kladbranschen-ar-i-gungning/

Ekonomi

Ida Yttergren: Hela klädbranschen är i gungning

Klädkedjan JC har gått i konkurs. DN:s ekonomireporter Ida Yttergren svarar på tre frågor om den skakiga modebranschen. 

Rätta artikel

Var JC:s konkurs väntad? 

– För tidigare kunder som handlade hos kedjan under 1990-talet och det tidiga 2000-talet kommer beskedet förmodligen inte som en större överraskning. Kedjan, som framför allt varit stora inom jeans, har hållit låg profil under lång tid. Redan 2013 såldes det förlusttyngda JC av klädkoncernen RNB, som bland annat äger Brothers och Polarn O. Pyret, till kinesiska företagsgruppen Denim Island AB. När klädkedjan för tre år sedan fick grönt ljus för en företagsrekonstruktion gavs möjlighet att rätta till det blödande företaget. Nu verkar alltså alla försök att rädda kedjan ha misslyckats.  

Är det här en del av en större trend? 

– Flera stora klädkedjor som H&M, Kappahl, MQ och Lindex har haft problem med försäljningen under längre tid. De tre senare har alla bytt vd under det senaste året i hopp om att en ny ledning ska få snurr på affärerna. Samtidigt visar siffror från Svensk handel att hela branschen är i gungning. 

Vad beror det på? 

– En förklaring som återkommit är att sociala medier bidragit till att klädstilen har fått konkurrens som ett sätt att visa identitet. Klädhandeln tävlar också om kundernas tid och pengar med saker som smarta telefoner och upplevelser. Detta samtidigt som hållbarhet blivit en allt viktigare fråga.