Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-14 16:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ida-yttergren-vantad-storforlust-men-hm-gynnas-av-digitala-satsningar/

Ekonomi

Ida Yttergren: Väntad storförlust – men H&M gynnas av digitala satsningar

H&M redovisar som väntat en brakförlust efter att försäljningen störtdykt under coronakrisen. DN:s Ida Yttergren svarar på tre frågor om rapporten. 

Hur har H&M påverkats av covid-19?

– H&M:s försäljning halverades under perioden mars till maj jämfört med i fjol. Under juni skedde en återhämtning, tappet är nu 25 procent jämfört med i fjol, men klädjätten är fortfarande märkbart påverkad av att en stor del av butikerna hållits stängda. I april var 80 procent av butikerna stängda, i dagsläget är 7 procent stängda. H&M har dragit i trådar för att minska kostnaderna, personal har permitterats, hyror förhandlats och inköpen setts över. Men det täcker inte upp för ett så stort försäljningstapp och klädjätten redovisar en förlust på 6,5 miljarder kronor. 

Hur påverkas företaget på längre sikt? 

– Coronakrisen väntas driva på den digitala utvecklingen och allt fler grupper har sökt sig till nätet för att handla. Samtidigt som den totala försäljningen halverades ökade företagets e-handel med 32 procent. H&M har gjort stora digitala satsningar som ger frukt och nu ska tempot ökas ytterligare, framgår i rapporten.

Klädjätten ska även se över sin varuförsörjningskedja, troligtvis för att korta avståndet mellan fabrik och kund för att på så sätt bli mer flexibla. Där har konkurrenten Inditex, som äger Zara, haft en fördel gentemot H&M, som haft fabrikerna närmare sina stora marknader och lättare kunnat ställa om vid behov. Men H&M:s likviditet är god och när konkurrenter med mindre ekonomiska muskler och sämre digitala kanaler slås ut kan läget framöver bli gynnsamt för den svenska klädjätten. 

Finns det något som sticker ut i rapporten? 

– Den ökade digitaliseringstakten som följt av Covid-19 får H&M att gå i samma spår som Inditex, där fler butiker stängs än vad som var tänkt innan. Under 2020 ska 170 butiker stängas och 130 öppnas. Det totala antalet butiker minskar alltså med 40 stycken. Trots att försäljningen dalat har H&M lyckats minska varulagret genom att snabbt kapa delar av inköpen. Men mycket vårkläder kommer att bli över och sommarreor väntar. 

Läs mer: Miljardförlust för H&M

Ämnen i artikeln

H&M
Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt