Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Ekonomi

Ikea censurerar gaypar i Ryssland

Ikea stryker ett reportage med ett lesbiskt par ur sin kundtidning när den publiceras i Ryssland. ”Vår uppgift är att sälja möbler i Ryssland”, säger Ikea till DN.

Det senaste numret av kundtidningen Ikea Live som skickas till alla medlemmar i de europeiska länderna innehåller ett reportage hemma hos det lesbiska paret Clara och Kirsty.

Varför lyfter ni ut reportaget ur den ryska upplagan av kundtidningen?

– Det är enkelt Ryssland har en tydlig lag som vi följer, säger Lena Simonsson–Berge, global kommunikationschef på Ikea.

Den ryska lagen mot ”gaypropaganda” antogs av den ryska duman i somras.

– Det finns ingen anledning för oss att gå emot lagen, fortsätter Lena Simonsson–Berge.

Lagen har kritiserats av FN för att den bryter mot de mänskliga rättigheterna. Borde inte det ha varit ett skäl för er att publicera artikeln trots lagen?

– Nej. Vi är ett kommersiellt företag som säljer heminredning. Vår uppgift är att fungera på alla marknader.

Skadas inte Ikeas varumärke av att företaget nu framstår som fegt och viker sig för Ryssland i denna fråga?

– Det hoppas jag inte. Det beror på hur media beskriver det. Man kan lika gärna vända på det och framhålla att vi publicerar en artikel med ett lesbiskt par i 26 europeiska länder.

I mitten på 1990-talet utmanade ni homofober i USA med TV-reklam som innehöll ett gaypar. Varför gör ni inte samma sak nu?

– Skillnaden är stor. I USA fanns det inte någon lag som vi bröt emot. Avsikten med TV-reklam är att skapa uppmärksamhet. En kundtidning ska inspirera personer som redan är medlemmar, säger Lena Simonsson-Berge.

Förra hösten kritiserades Ikea hårt när kvinnor hade retuscherats bort från katalogerna i Saudiarabien. I årets version är kvinnorna tillbaka.

– Det som hände med Ikeakatalogen i Saudiarabien var ett misstag. Vad gäller Ryssland har vi fattat ett medvetet beslut. Jag har aldrig varit med om att vi gjort något liknande tidigare, säger Lena Simonsson-Berge.

Följ gärna DN Ekonomi på Twitter.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.