Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Så ska Ikea hänga med i tekniktrenden

Ljud nästa för möbeljätten Ikea. Arkivbild.
Ljud nästa för möbeljätten Ikea. Arkivbild. Foto: Jens Meyer

Ikea inleder ett samarbete med elektronikföretaget Sonos. Det är sällsynt att Ikea i stor skala offentliggör ett av sina partnerskap. Enligt företaget är det ett steg mot att bli mer transparent. Att man vill hänga med i den tekniska utvecklingen är närmare sanningen, anser varumärkesexpert.

Att det handlar om möbler och ljud i kombination går att lista ut, men i övrigt är detaljerna kring projektet oklara. Varken Ikea eller Sonos vill berätta något vad gäller omfattning, kapacitet eller design. Att folket kommer att bli imponerade när produkten släpps i butik 2019 är man däremot väldigt tydliga med.

– Det kommer att handla om hur man får ljud integrerat i hela hemmet. Visioner korsas och det är väldigt inspirerande att inleda ett samarbete med Sonos, säger Björn Block, affärsutvecklare för Ikea Home Smart.

Sonos vice president Allen Mask instämmer.

– Tillsammans kan vi producera något större och bättre än vad vi kunde individuellt som varumärken, säger Allen Mask. 

Med deras trådlösa ljudsystem – så kallad multirum, som tillåter användaren att styra musiken i olika rum – har Sonos växt sig starka inom hemelektronik.

Samarbetet med Sonos offentliggörs i stor skala vilket inte hör till vanligheterna för Ikea. Vanligtvis marknadsförs inte andra varumärken, en strategi som nu verkar överges.

– Senaste åren har vi valt att öppna upp Ikea mycket mer och detta partnerskap blir ett steg mot ett mer transparent Ikea. Det är ett strategiskt sätt att visa kunderna att vi vill dela med oss av vad vi gör, säger Björn Block. 

Enligt varumärkesexperten Niclas Strandh finns det ett tajmingsyfte i att företaget vill öka transparensen just i detta nu. 

– Det handlar om att Ikea vill vara relevanta. Ljud är nästa steg mot det smarta hemmet och nu kan Ikea hänga med i den tekniska utvecklingen som driver och formar vår vardag. Det är ett fullt logiskt samarbete, säger Niclas Strandh som även jobbar som Digital Planner på JMWGolin.

Han hävdar att Sonos framför allt vinner synlighet på samarbetet.

– Både design och teknisk kunskap kan de väl. Det här är ett sätt för Sonos att nå ut till allmänheten med sin multiroom-funktionalitet, säger Niclas Strand.  

Satsningen är det tredje steget inom Ikea Home Smart, en produktserie med syfte att hjälpa kunder skapa det smarta hemmet. Tidigare satsningar nådde inte ut till den breda massan. Och frågan är om Sonos prisläge går att kombinera med Ikeas lågprisgaranti.

– Sonos vet vilka de har att göra med och vad vi står för vilket är lågt pris och hög kvalitet, säger Björn Block. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.