Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 09:24

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ikea-satsar-pa-solceller-i-sverige/

Ekonomi

Ikea satsar på solceller i Sverige

Bild 1 av 2 Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea.
Foto: Magnus Hallgren
Bild 2 av 2 Solceller på ett hus på Djurö utanför Stockholm.
Foto: Sören Andersson/TT

Intresset för solenergi har ökat kraftigt i Sverige. Efter sommaren börjar Ikea sälja solceller på den svenska marknaden.  

Rätta artikel

– Det är en ”solcellsboom” i Sverige sedan något år tillbaka, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea. 

Ikea säljer redan solceller i Tyskland, Italien, Belgien, Holland, Polen och Schweiz. Försäljningen i Storbritannien har upphört efter neddragningar i statliga subventioner. På de andra marknaderna har möbeljätten slutit avtal med en befintlig aktör som sköter installationen. Vem som blir Ikeas samarbetspartner i Sverige, vilka produkter som ska erbjudas, vad det ska kosta och hur det ska fungera rent praktiskt vill företaget ännu inte berätta med hänvisning till att förhandlingar pågår. 

Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea. Foto: Magnus Hallgren

– Vi kommer att välja den partner som ger oss bäst förutsättningar att möta kunden på den svenska marknaden, säger Jonas Carlehed.  

Produkterna kommer att säljas både till privatkunder och företagskunder. Hushållen väntas bli de främsta köparna, åtminstone till en början. 

Solenergi står för endast omkring 0,2 procent av den totala elproduktionen i Sverige enligt den senaste statistiken från 2017 men potentialen är stor. Energimyndighetens uppskattar att andelen kan öka till 14 procent år 2040. 

Ungefär 20.000 av Sveriges två miljoner villor har solceller på sina tak. Totalt uppskattas drygt en miljon villor ha bra takförhållanden för solceller, enligt Johan Öhnell, styrelseordförande i Solkompaniet. 

– Det finns utrymme för alla aktörer att vara med på marknaden. Jag ser att Ikea kommer att utöka marknaden och göra att utbyggnaden av solceller på villatak går snabbare än vad den annars skulle ha gjort, säger Johan Öhnell.

Den kraftiga ökningen i hushållens intresse följde efter att S-MP-regeringen utökade solcellsstödet till privatpersoner från 20 till 30 procent av investeringskostnaderna. Det fick antalet ansökningar om stödet att trefaldigas under 2018. De 900 miljoner kronorna som avsatts räckte inte och tusentals hushåll hamnade på kö för att få sina ansökningar godkända. 

Både Jonas Carlehed och Johan Öhnell skulle gärna sett ett rotavdrag – med arbetsnamnet ”solrot” – för installation av solceller i stället för ett investeringsstöd. Detta för att minska krånglet.

– Ett viktigt steg för våra villaägare att avdraget görs direkt på fakturan, säger Johan Öhnell. 

Möbelkedjan har som mål att sälja solceller på samtliga marknader senast år 2025.