Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-23 02:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ikeas-indiska-expansion-forsenas-av-tekniska-problem/

Ekonomi

Ikeas indiska expansion försenas av tekniska problem

Ikeas första indiska varuhus öppnade i Hyderabad för drygt ett år sedan. Foto: Nikolay Semennikov/Ikea

Indien kommer att vara möbeljätten Ikeas tillväxtmotor de närmaste åren. Men expansionen har fått sig en törn i den största staden Bombay. Det nya varuhuset där kommer att bli minst ett år försenat, förklaringen är ”tekniska problem” på bygget.

Om bara några år kommer Indien gå om Kina som världens mest befolkade land, med en ung alltmer köpsugen medelklass. Ikeas verkliga insteg på denna jättemarknad skulle bli en etablering i den största staden Bombay – med mer än dubbelt så många människor som hela Sverige.

Bygget satte igång i maj 2017, hösten därpå skrev en rad välkända tidningar, uppenbarligen med information från Ikea, om att varuhuset skulle öppnas i mars i år. Så blev det inte. 

– Du har rätt, vi hade ambitionen att öppna snabbare, men vi har haft tekniska problem med bygget. Men nu har vi löst dem och kör full fart framåt. Jag var själv nyligen där, det ser bra ut, säger Stefan Vanoverbeke.

Stefan Vanoverbeke, biträdande chef för retail Ingka Group. Foto: DUSAN MILENKOVIC

Han är biträdande chef för de 376 varuhus som drivs som franchise av Ingka Group, en del av Ikea-sfären. Stefan Vanoverbeke vill dock inte svara på när det kan vara dags för invigning.

– Det får vi återkomma till, vi har som tradition att tillkännage öppnandet några månader före.

Eftersom ni inte har annonserat det ännu och bygget pågår, drar jag slutsatsen att det kommer att dröja en bit in på det nya året?

– Som sagt, vi återkommer – men jag förnekar inte ditt antagande.

Ett års försening låter inte som några små tekniska problem?

 – Jag är ingen byggnadsingenjör, kan inte detaljerna. Det är klart att jag vill öppna fort, men i god Ikea-anda lyssnar vi på experterna. Det viktiga är att det är löst.

Har detta lett till juridiska processer?

– Nej.

För tre år sedan sade Ikea att man ville öppna 25 varuhus i Indien fram till år 2025, vilket skulle kunna attrahera 100 miljoner besökare. Men sedan dess har möbeljätten ändrat affärsinriktning.

– Målet om 100 miljoner står fast, vilket är en enorm marknad. Indiens befolkning är ung och i stort behov av möbler. Men mixen blir en annan – färre stora varuhus, i stället fler mindre affärer och så en väldig betoning på e-handel, säger Stefan Vanoverbeke.

Det blir receptet även för jättestaden Bombay. Här startade Ikea e-handel nyligen, här byggs ett varuhus av standardstorlek, och här är man i färd med att leta utrymme att hyra för två mindre butiker.

– Med tanke på de 22 miljonerna människor och all trafik så är det en illusion att det skulle räcka med bara ett varuhus för att möta efterfrågan.

Ikeas första varuhus i Indien, i niomiljonerstaden Hyderabad, firade nyligen ettårsjubileum. Det har lockat 4 miljoner kunder sedan starten. Efter Bombay väntar närmast Bangalore och sedan huvudstaden New Delhi. Den fortsatta utrullningen kommer att ske stadigt de kommande fem åren.

– Det är för tidigt att säga hur stor del av Ikeas försäljning Indien svarar för 2025, men det kommer att vara det enskilda land som tillväxer kraftigast fram till dess, säger Stefan Vanoverbeke.

Läs mer:

Ikea investerar 14 miljarder i Kina 

Ikea storsatsar på eldrivna transporter

Ikea varslar 650 tjänster i Sverige