Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-12 13:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ikeas-ordforande-om-varslet-tyvarr-ar-det-ett-maste/

Ekonomi

Ikeas ordförande om varslet: ”Tyvärr är det ett måste”

Ikeas styrelseordförande Lars-Johan Jarnheimer.
Ikeas styrelseordförande Lars-Johan Jarnheimer.

Varslet var en nödvändighet för Ikeas utveckling, enligt styrelseordförande Lars-Johan Jarnheimer. Samtidigt menar forskare att bolaget måste passa sig och inte släppa sitt förflutna i den digitala omställningen. 

Rätta artikel

I maj varslades ett hundratal Ikea-medarbetare i södra Sverige. Ikeas HR-chef Karin Bergman beskriver det som startskottet för en ”strukturomvandling och förbättringsresa” inom bolaget och under onsdagen kom nästa steg – ytterligare 650 tjänster ska bort i Sverige och 7.500 globalt. 

Enligt bolagets styrelseordförande Lars-Johan Jarnheimer fanns inga andra alternativ.

– Att ständigt förändras i hand med att kundens behov ändras, det är en nödvändighet, säger han till DN. 

En nödvändighet för företaget, men hur tänker du kring de som drabbas? 

– Det vänjer man sig aldrig vid, men tyvärr är det ett måste och det är alltid är lika tråkigt. 

Främst handlar det om supportfunktioner och tjänstemannasektorn som bantas i Sverige. I Malmö, Helsingborg och Älmhult ska 570 tjänster bort. Resterande 80 är fördelade i andra delar av landet. 

”Strukturomvandlingen” och ”förbättringsresan” är andra ord för den digitala omställningen som pågår i företaget för att möta en marknad som blir allt mer digital. Anna Jonsson är företagsekonom och forskare vid Lunds universitet och har studerat Ikea på nära håll sedan 2000-talets början. 

– Det här är omställningsarbetet har Ikea förberett i ett par år och nu går man in i genomförandefasen, säger Anna Jonsson. 

– Kritiker menar att Ikea och andra stora detaljhandlare som exempelvis HM har varit sena på det här. Jag menar snarare att det finns en tanke bakom att det händer först nu. Man har gjort sin hemläxa, studerat och bearbetat det här noggrant, fortsätter hon. 

Anna Jonsson, företagsekonom och forskare vid Lunds Universitet har studerat Ikea sedan 2002.
Anna Jonsson, företagsekonom och forskare vid Lunds Universitet har studerat Ikea sedan 2002. Foto: Sebastian Borg

Men när planeringen och studerandet nu allt mer övergår i verkställande finns det en sak som Anna Jonsson menar är viktigare än många andra. Ikea får inte tappa sina grundvärderingar. 

– Det finns en fara i att lämna det man sysslat med för att helt gå över till det nya, det har man sett på många andra ställen. För Ikea handlar det om att hålla kvar i sitt idékoncept och i sina värderingar i den här omställningen, säger hon. 

Efter onsdagens besked fanns den lokala Unionenklubben för Ikea, Ikano och Inter Ikea på plats vid kontoret i Malmö för att stötta medarbetarna. Enligt Anne-Lie Dahl, klubbens talesperson, var den en orolig stämning som mötte dem på plats och många undrade över framtiden. 

– Den stora frågan från många är hur processen ska gå till nu. Vi ska sätta oss i förhandlingar och försöka hitta en plats för så många vi kan i den nya organisationen. Den som inte får det hoppas vi kunna hjälpa vidare i arbetslivet så gott det går, säger Anne-Lie Dahl. 

I samband med varslet gick Ikea också ut med att ska de rekrytera personal till över 11.000 nya tjänster globalt framöver. De har själva sagt att de hoppas hitta utvecklingsmöjligheter och nya tjänster så många som möjligt av de som berörs av varslet.

Men hur många av de 11.500 nya tjänsterna som kommer finnas i Sverige, och hur många som rekryteras internt kan de inte svara på. 

Forskaren Anna Jonsson kan inte uppskatta hur mycket av personalen som blir kvar genom olika omskolningar och internrekryteringar. Men historiskt har Ikea varit bra på intern utveckling, enligt henne.   

– De har alltid värnat om en stark lärandekultur och satsat på att utveckla medarbetarna och kunnande. Utifrån vad som framkommit i rapporteringen och vad vi sett i vår forskning har jag svårt att se att det skulle bli på något annat sätt nu, säger Anna Jonsson. 

Samtidigt finns grundaren Ingvar Kamprads gamla ledord kvar som en påminnelse om att allt kan hända. 

– Det är viktigt att hålla kvar vid det gamla tänket, ja. Men en av deras grundvärderingar är också att ständigt utveckla nya lösningar för genomförandekonceptet. Ett av narrativen kring Ingvar är att han ofta pratade om att ”det finns alltid en bättre lösning någon annanstans", säger Anna Jonsson.