Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2021-04-22 04:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ikeas-svara-utmaning-i-mexiko-blir-knarkkartellens-hamnstad/

Ekonomi

Ikeas svåra utmaning i Mexiko blir knarkkartellens hamnstad

Bild 1 av 2 För fyra år sedan stängde mexikanska bolaget Idea ner sina varuhus. Nu öppnar Ikea i Mexiko med chefen Malcolm Pruys som öppnat flera av möbeljättens varuhus runt om i världen.
Foto: Henrik Brandão Jönsson
Bild 2 av 2
Foto: Henrik Brandão Jönsson

I 15 år har Ikea övervägt att gå in i Mexiko. Väntan fick ett mexikanskt bolag att kopiera Ikeas koncept och döpa sitt möbelföretag till Idea.

Nu gör Ikea ett nytt försök, men knarkkartellens makt kan bli en tuff utmaning.

Mitt under pandemin bryter Ikea ny mark och öppnar ett varuhus i megastaden Mexico City. Det blir den globala möbeljättens första stora satsning i Latinamerika.

– Få värdesätter sina hem lika mycket som mexikaner, säger chefen för Ikea Mexiko, Malcolm Pruys, till DN.

För femton år sedan gjorde Ikeas franchisingbolag i USA en undersökning av marknaden i Mexico City, en av världens största städer med 22 miljoner invånare. Av olika anledningar, bland annat logistiska, valde bolaget att inte satsa i Mexiko som är världens 15:e största ekonomi. I stället kopierade ett mexikanskt bolag Ikeas koncept och döpte sitt möbelföretag till Idea.

– Vi tar allvarligt på varumärkesintrång, men i detta fall blev vi nästan smickrade. Deras efterapning visar att vi har ett starkt koncept som andra vill kopiera, säger Malcolm Pruys till DN.

Ingenstans har Malcolm Pruys mött ett folk som värdesätter sina hem mer än mexikanare.
Ingenstans har Malcolm Pruys mött ett folk som värdesätter sina hem mer än mexikanare. Foto: Henrik Brandão Jönsson

För fyra år sedan lade Idea ned sina varuhus i Mexiko och i förra veckan invigdes Ikeas första varuhus i Latinamerika. Det ligger i stadsdelen Venustiano Carranza i östra Mexico City och följer det koncept som Ikea utvecklat i Asien. Det svenska möbelföretaget placerar inte längre stora lådvaruhus i utkanten av stora städer utan söker sig till köpcentrum inne i städerna där kunderna finns.

Ikeas mexikanska varuhus är på 23.500 kvadratmeter, uppdelat på tre våningar och ligger i det nybyggda köpcentrumet Encuentro Oceania med egen tunnelbanestation. Varuhuset har ett sortiment på 400 produkter som kunden kan köpa med sig hem. Resten av utbudet på 5.000 produkter sköts genom hemleverans.

– Det har varit en utmaning att få allt på plats under pandemin, men nu är vi i hamn, säger Malcolm Pruys.

För att öppnandet av Ikeas första varuhus i Mexiko inte ska bli en smitthärd måste alla kunder boka sina besök i förväg på internet och kunderna får endast vara en halvtimme i varuhuset.

– Det går tyvärr inte att besöka hela varuhuset. Kunder får välja vilken avdelning som intresserar dem mest.

Illustration av Ikea i Mexiko.
Illustration av Ikea i Mexiko. Foto: Ikea

Förarbetet inför etableringen i Mexiko har varit gediget. För att förstå den inhemska heminredningsmarknaden har Ikea besökt 120 mexikanska hem i olika stadsdelar i Mexico City.

– Vi har förstått att mexikaner är väldigt familjebundna och stolta över sin mat. De träffas alltid för söndagsmiddagar. Köket och matplatsen är stor och viktig. Och det finns alltid plats för en till, säger Malcolm Pruys.

Han kommer från Australien och har de tio senaste åren öppnat varuhus i Kina, Taiwan och Singapore. Ingenstans har han mött ett folk som värdesätter sina hem mer än mexikanare.

– I Kina är köken trånga. Folk föredrar att äta ute. I Mexiko är det tvärtom. Man vill bjuda hem vänner för att äta och umgås. Man är stolt över sitt hem.

Jämfört med övriga Latinamerika är mexikanska hem i regel större och mer dekorerade än till exempel i Brasilien. Ofta bor flera generationer tillsammans. På senare år har dock bristen på mark gjort att man bygger på höjden och att lägenheterna blir mindre.

– I de gentrifierade stadsdelarna Condesa och Roma är det nu vanligt med lägenheter på 50 kvadratmeter.

Den största utmaningen för Ikea är logistiken. Företaget har 250 inhemska leverantörer som tillverkar madrasser, textilier och badrumsinredning. Det motsvarar ungefär 10 procent av Ikeas beräknade försäljning i Mexiko.

Resten kommer att skeppas på fartyg från Los Angeles i USA till den mexikanska hamnstaden Manzanillo vid Stilla havskusten. Problemet är att den hamnstaden ligger i en region där Mexikos största knarkkartell Cártel de Jalisco Nueva Generación har sitt huvudsäte. Kartellen kontrollerar stora delar av hamnen som den använder för att smuggla droger till den amerikanska marknaden.

– Vi är medvetna om riskerna. Kanske kommer det ta lite längre tid för oss att få genom våra varor, men vi tänker inte falla i några fällor. Vi har nolltolerans för korruption och har hittills inte stött på några problem.

En annan utmaning har varit att anställa folk under pandemin. Alla jobbansökningar och kurser för de anställda har skett digitalt. Totalt sett har 58 montrar byggts upp i varuhuset som bjuder på en unik mix av stram skandinavisk design och färgglad mexikansk inredning. Nästa år kommer ett annat varuhus att öppna i den mexikanska miljonstaden Puebla och sedan väntar etableringar i Chile, Peru och Colombia.

– Vi håller på att ta fram en latinamerikansk kollektion som vi sedan kommer att göra global, säger Malcolm Pruys.

Satsningen i Mexiko drivs av företaget Ikano som ägs av grundaren Ingvar Kamprads tre söner.

Läs mer: DN i Ikeas bokstavsfabrik

Ämnen i artikeln

Mexiko
Ikea
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt