Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Indiska entreprenörer ger råd till svenska företagare

Desígnern Tarun Tahiliani och it-entreprenören Anisha Singh är i Stockholm för att hjälpa svenska företagare inför satsningar i Indien.
Desígnern Tarun Tahiliani och it-entreprenören Anisha Singh är i Stockholm för att hjälpa svenska företagare inför satsningar i Indien. Foto: Anette Nantell

Indien är på väg att bli en av världens största konsumtionsmarknader. Medelklassen växer snabbt och är snart lika stor som USA:s befolkning. Nu får svenska företagare råd av framgångsrika indiska entreprenörer.

– Indien är inte som Europa och USA. För att lyckas är det avgörande att förstå landets kultur. Att bara köra på som vanligt har knäckt flera satsningar, säger Anisha Singh som driver kupongsajten mydala.com i 200 indiska städer.

Alla experter trodde att Anisha Singhs företag skulle gå under när en mångdubbelt större amerikansk konkurrent satsade på Indien.

– Jag överlevde för att jag fokuserade på vad den indiska befolkningen är mest intresserad av. Ledordet för rabatterbjudandena på sajten är ABC – astrologi, Bollywood och cricket.

Den här veckan deltar Anisha Singh i en rad affärsseminarier som riktar sig till svenska företag. Intresset för att etablera sig i Indien ökar. Trög byråkrati och höga tullar är avskräckande, men premiärminister Narendra Modis främsta mål är att skapa ett mer företagsvänligt klimat. Tidigare i år besökte statsminister Stefan Löfven Indien med en stor delegation. Ikea förbereder varuhus i flera storstäder och Saab hoppas på en storaffär med Jas Gripenplan.

Att skaffa sig en bild av det komplexa landet med mer än 1,2 miljarder invånare är dock svårt. Samtidigt som 400 miljoner människor lever i djup fattigdom håller ett modernt Indien på att ta form. Medelklassen, som i dag uppgår till 250–300 miljoner människor, växer snabbt.

– Bilden av Indien håller på att förändras. När jag kom som student till USA fick jag frågan om jag red till skolan på en elefant. Nu vet folk att Indien är mycket framgångsrikt inom it och medicin, säger Anisha Singh.

– Traditionellt har indier varit inriktade på att spara pengar, men också det håller på att förändras. Den unga generationen är redo att spendera. Jag hoppas att det inte slår över utan blir en bra balans mellan köpande och sparande.

För att nå ut till så många konsumenter säger Anisha Singh att hon har ett säkert tips:

– Satsa på affärer via mobiltelefonen. För mitt företag är det helt avgörande, 85 procent av transaktionerna görs där. Indien är känt för att halva befolkningen saknar toaletter, men nästan alla har mobiltelefon.

Designern Tarun Tahiliani har snart 30 år bakom sig i den indiska modebranschen. Han omsätter hantverkstraditioner i exklusiva moderna plagg och berättar om en utveckling där saris och långa tunikor ersatts av extravaganta kreationer.

– Nu finns det en tendens till lite mer återhållsamhet, att bära enklare kläder och bara ett halsband åt gången, säger Tarun Tahiliani.

Han tror att svenska företag och designer kommer att lyckas bra i Indien.

– Skandinavien förknippas med hög kvalitet och har bra rykte. Men det gäller för modekedjorna att inte frestas att göra Indien till en avstjälpningsplats för sina billigaste och mest massproducerade plagg. Flera har försökt men det fungerar inte.

För att få grepp om den indiska marknaden måste man enligt Tarun Tahiliani förstå bröllopets betydelse.

– För indiska familjer finns det två saker som är viktigare än allt annat. Barnens utbildning och deras bröllop. Det satsas enorma pengar på bröllop och marknaden är enorm med kläder och gåvor till hela släkten.

Seminarierna om Indien fortsätter på tisdagen, i regi av India Unlimited.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.