Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 01:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/influerare-anvander-coronaviruset-for-att-salja-fiskolja-anmals/

Ekonomi

Influerare använder coronaviruset för att sälja fiskolja – anmäls

Foto: Eero Hannukainen/TT

Bloggaren Katrin Zytomierska har anmälts för ett inlägg på Instagram där hon gjorde reklam för sin fiskolja med omega-3, samtidigt som hon knöt an till det nya coronaviruset. 

– Jag hade inte skrivit det inlägget i dag, säger influeraren till DN. 

Katrin Zytomierska har hamnat i blåsväder. I ett inlägg på Instagram gör hon reklam för sin fiskolja med omega-3. Över 100 personer har reagerat på att hon kopplar ihop produkten med det nya coronaviruset. 

”I tider som dessa med ett läbbigt coronavirus är det ännu viktigare än vanligt att boosta och stärka sitt immunförsvar” skriver Katrin Zytomierska i inlägget på Instagram.

Nu är reklamen anmäld till Konsumentverket. Majoriteten av anmälare riktar skarp kritik mot att inlägget innehåller felaktig och vilseledande information. Bland annat att det framstår som att smittorisken minskar genom att äta fiskoljan. 

– Det är rätt allvarligt att influensers kan påstå vad som helst och göra det helt oemotsagda, säger Anna Gravander, som har anmält reklamen. 

Enligt henne kan den här typen av påståenden få flera konsekvenser. 

– Risken är att människor köper omega-3 och tror att de är skyddade mot viruset. Då kanske de slutar att följa Folkhälsomyndighetens uppmaningar. Men framför allt kan personer börja tvivla på de som sitter på den riktiga kunskapen, säger Anna Gravander.

Produkten säljs av bloggarens egna hälsoföretag. I annonsen står det att fiskoljan bland annat bidrar till god hälsa för hjärtat, ögonen och hjärnan. 

På Instagram följer 150.000 personer bloggaren. I kommentarsfältet finns även personer som försvarar Katrin Zytomierska. En del menar att influeraren inte skriver att oljan skyddar mot coronaviruset. Däremot att produkten hjälper immunförsvaret.  

Katrin Zytomierska själv avfärdar att hon skulle påstå att fiskoljan är en mirakelkur mot viruset. Hon understryker att det är få i relation till det stora antalet följare som har reagerat på inlägget. 

– Det är klart att det alltid finns en liten grupp människor som tycker att det man skriver är felaktigt eller att man är en vidrig människa. Det ingår i rollen som offentlig person, säger hon.

Trots det hade bloggaren tagit ett annat beslut i dag. 

– Jag skrev inlägget för fem dagar sedan och då hade vi inte samma läge i Sverige som vi har just nu. Människor börjar bli mer rädda och stressade, med all rätt. Om jag la ut inlägget i dag hade jag valt att ta bort ordet corona, säger Katrin Zytomierska. 

Har kritiken påverkat försäljningen av fiskoljan? 

– Det har inte varit någon mindre efterfrågan. Det är det som är provocerande för den här klicken människor som reagerar, säger hon.

På Konsumentverket har man noterat att många anmälningar har kommit in.

– Vi har noterat att det har kommit in flera anmälningar. Det är uppmärksammat och våra jurister får titta på det, säger Christina Celsing, presskommunikatör på myndigheten. 

Läs mer: Det här gäller för avbokade resor