Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-19 10:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/influerare-far-vagledning-av-konsumentverket/

Ekonomi

Influerare får vägledning av Konsumentverket

Bloggaren Alexandra ”Kissie” Nilsson.
Bloggaren Alexandra ”Kissie” Nilsson. Foto: Jessica Gow/TT

Influerare och företag behöver bli tydligare i sin marknadsföring på sociala medier. Det anser Konsumentverket, som därför tagit fram en ny vägledning för just det ändamålet.

Konsumentverket har granskat ett 50-tal influerare och företag om marknadsföringen i sociala medier de senaste två åren. Det mynnar nu ut i ett åtta sidor långt dokument med tips och råd hur man som influerare eller företag ska tänka.

Vägledningen består bland annat av en checklista med instruktioner för vad som gäller vid marknadsföring i sociala medier.

I checklistan framgår exempelvis att inlägget ska anpassas så att läsaren direkt förstår att det är reklam, att man måste anpassa vem som står bakom marknadsföringen och att man inte ska lova mer än vad man kan hålla.

Vidare varnar man för vilseledande marknadsföring och betonar att vissa personer, exempelvis unga, gamla eller funktionsnedsatta, kan ha svårt att kritiskt granska marknadsföring.

Den 4 januari lanserade Konsumentverket vägledningsdokumentet.
Den 4 januari lanserade Konsumentverket vägledningsdokumentet. Foto: Mickan Palmqvist

– Vi vill gärna att informationen sprids bland de influerare som arbetar med marknadsföring i olika former. Även företag som beställer reklam och de plattformar som samlar influerare kan ha nytta av vägledningen, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

Dokumentet, som är gratis att ta del av, återfinns på Konsumentverkets hemsida konsumentverket.se.

Läs mer: Influerarnas reklam för diktaturerna får hård kritik 

Läs mer: Dom: Bloggaren Kissie måste flagga för reklam