Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

”Ingen köper ett bröd som bara har en dag kvar till bäst före-datum”

Nichlas Finnman kör ut bröd från Fazer till matbutiker i Solna.
Nichlas Finnman kör ut bröd från Fazer till matbutiker i Solna. Foto: Jessica Bentsen
Vårt dagliga bröd har orsakat ett brödkrig, som hela tiden trappas upp. Bagerierna förser butikerna med ett överflöd av bröd för att hålla hyllan helt full alla dagar i veckan. Det innebär att nästan vart tionde bröd slängs och att brödjättarna håller på att förblöda.

Aldrig tidigare har brödhyllorna varit fyllda av så många olika sorters bröd som de är i dag. Konsumenternas krav på dagsfärskt bröd i stort urval har ökat starkt under de senaste åren. Varje dag kommer medarbetare från de stora rikstäckande bagerierna till din butik och fyller på nytt bröd och plockar bort det bröd som har tre dagar kvar tills datumet går ut.

Nichlas Finnman förser mat­butiker i Solna med varor från brödjätten Fazer med bland annat varumärket Skogaholm.

– Ingen tjänar på att vi tar tillbaka bröd, men kunderna ställer höga krav på att det hela tiden ska finnas bröd av alla sorter, som helst är bakat samma dag. Ingen köper ett bröd som bara har en dag kvar till bäst före-datum, säger han.

I dag hamnar ungefär 8 procent av det bröd som bakas inte på någons matbord utan åker i väg till anläggningar för djuruppfödning. I de allra flesta fall handlar det om grisbönder som hämtar brödet och betalar en symbolisk summa.

– Det är ett billigt djurfoder för bönderna och en kännbar ekonomisk belastning för oss. Men vi vill inte att brödet slängs, säger Per Sandberg, vd på Fazer Bageri och Konfektyr i Sverige.

Enligt en undersökning som Pågen gjorde bland drygt 1  500 svenskar i februari i år slänger fyra av tio bröd som blivit torrt. Det är något som företaget försöker motverka genom att öka kunskapen om hur man förvarar bröd och hur man tar till vara bröd som blivit torrt.

– Merparten av svinnet sker i hemmen. Därför gäller det att vi alla tänker till och planerar hur vi handlar. Dessutom finns det många sätt att använda torrt bröd. Det går att rosta, göra skorpor, ströbröd eller fattiga riddare av eller ge till fåglarna, säger Pågens kommunikationschef Boel Lagerwall.

Pågens brödsvinn ligger på 8  000–9  000 ton per år, men alla brödkoncerner jobbar med att minska avfallet.

Samtidigt pågår en daglig tävling om konsumenternas gunst vid alla brödhyllor runt om i landet. Under de senaste åren har den tävlingen inneburit stora förluster för såväl marknadsledaren Pågen som Fazer och Polarbröd. De år resultaten hamnat på plus har det i de flesta fall rört sig om vinstmarginaler på magra 1,5–2,5 procent.

– Det råder tuff konkurrens och vi har tappat volym och inte nått tillfredsställande resultat, säger Boel Lagerwall.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.