Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-20 19:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/ingrosso-annonser-fallda-av-ro-kvinnan-framstalls-som-ett-sexobjekt/

Ekonomi

Ingrosso-annonser fällda av RO: Kvinnan framställs som ett sexobjekt

Bianca Ingrosso, influerare med bland annat ett eget makeupmärke, Caia Cosmetics. Foto: Olle Sporrong / Expressen, TT

I reklam för ett läppstift som influeraren Bianca Ingrossos företag Caia Cosmetics marknadsför framställs den poserande kvinnan som ett sexobjekt. Det anser Reklamombudsmannen (RO) och fäller därför två anmälda annonser, som Caia Cosmetics går ut med via sociala medier. Ingrossos företag slår tillbaka mot kritiken.

RO, företrätt av Elisabeth Trotzig, skriver bland annat i sin bedömning att ”kvinnan, som sitter på knä klädd i en body och har en godisrem i munnen, genom klädsel och pose framställs som ett sexobjekt”. Dessutom slås det fast att hon, på den aktuella bilden, ”saknar en tydlig koppling till den marknadsförda produkten, läppstift”.

Reklamombudsmannen, ett branschanknutet organ som verkar utifrån principen om självreglering, kommer fram till att annonsen är ”könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler” (ICC är engelska förkortningen för Internationella Handelskammaren).

RO Elisabeth Trotzig har granskat influerare Bianca Ingrossos annonser, efter anmälan från Sveriges Kvinnolobby. Foto: Bugge Woldner

Annonsören slår med kraft tillbaka i sina yttranden till RO och menar att kampanjen handlar om att lyfta fram självständiga kvinnor.

”Annonsörens syfte har varit att visa upp sina produkter, resultatet från användandet samt att skapa en kampanj som uttrycker det som annonsören står för, nämligen starka, självständiga kvinnor som peppar och lyfter andra kvinnor, kvinnor som bryr sig om varandra och är inkluderande. Dessa kvinnor klär sig, rör sig, uttrycker sig och uppför sig precis som de själva vill. Dessa kvinnor gör inget mot sin vilja. De struntar fullkomligt i om normen i det svenska samhället just nu är på väg mot att kvinnor ska skyla sig, att mannen ska bestämma över kvinnans sex­ualitet och hennes sätt att uttrycka sig. Annonsören kommer aldrig att vika ner sig för dessa strömningar i sam­hället.”

Annonserna har anmälts av Sveriges Kvinnolobby, en paraplyorganisation för svensk kvinnorörelse, aktiv via Instagramkontot Reklamera.