Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Ingvar Kamprad och Ikea får nordiskt språkpris

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Köttbullar och lingon, tupplur, tack och hej då. Möbeljätten Ikea har spridit svenska ord och uttryck över hela världen och får Nordens språkpris. 

På Ikea-varuhus runt om i världen möts kunderna av uttryck som "tack" och "hej då", av svensk mat i restaurangen och av skandinaviska namn på majoriteten av sina produkter. 

För sitt arbete med att sprida skandinaviska ord, ortsnamn och uttryck får nu Ingvar Kamprad och Ikea Nordens språkpris. Priset delas ut av Föreningen Norden, en ideell förening som har som mål att utveckla och stärka det folkliga samarbetet i Norden. Det delas ut en gång om året till en person eller organisation som bidragit till att stärka den nordiska språkförståelsen. 

"Ingvar Kamprad och Ikea har bidragit till att människor både i och utanför Norden har öppnat ögonen för nordisk kultur och nordiska språk", skriver juryn i sin motivering. 

Priset delas ut i Oslo på måndagskvällen. 

– Jag är mycket glad och tacksam för att Föreningen Norden tilldelar mig och Ikea ett så prestigefyllt pris. På Ikea satsar vi alltid på att främja skandinavisk kultur och värderingar. Genom att använda skandinaviska namn på våra produkter bidrar vi till att dela våra språk till miljontals familjehem över hela världen. Och för mig, som har kämpat med dyslexi hela mitt liv, så förstår jag betydelsen av språk kanske mer än de flesta, säger Ingvar Kamprad i ett pressmeddelande. 

De skandinaviska namnen skapar en exotisk känsla, säger Jakob Holmström, pressansvarig på Ikea Sverige. 

– Det är en viktig del av Ikea, och att det globalt ska associeras till Ikeas ursprung. Det skapar lite av en exotisk känsla, speciellt om "å", "ä" eller "ö" finns med i namnen. 

Det är åttonde året i rad som priset delas ut. Tidigare pristagare är bland annat den norska ungdomsserien SKAM, Fredrik Skavlan, Timbuktu och Ghita Nørby. Det är första gången som ett företag tilldelas utmärkelsen. 

– Ikea är det företag som har spridit det nordiska språket mest. Man har aldrig glömt sitt ursprung trots framgången. Om du går på Ikea i till exempel Barcelona så kommer du att stöta på ett nordiskt namn. Utifrån det blev valet självklart, säger Rune Mørck Wergeland, styrelseledamot i Föreningen Norden, till DN. 

Fakta.Såhär får Ikeas produkter sina namn

Textilier får skandinaviska flicknamn, stolar får skandinaviska pojknamn och bäddlinnen namnges efter växter. 

 

Soffor, fåtöljer och matbord får sina namn efter svenska orter medan bokhyllor får skandinaviska pojknamn eller namn baserade på olika yrken. 

 

Lampor får sina namn efter dagar, månader och svenska orter och köksprodukter namnges ofta efter fiskar och svampar. 

 

Namn på produkter för barn relaterar ofta till djur, insekter eller beskrivande ord. 

 

Trädgårdsmöbler namnges främst efter namn på skandinaviska öar. 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.