Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Instagram börjar med reklam

Foto: Erik Mårtensson/TT

Fotodelningstjänsten Instagram vill börja tjäna pengar. Därför startar man med annonser på appen.

”Vi har flera stora idéer för framtiden och ett sätt att göra verklighet av dem är att bygga Instagram så att det blir en hållbar verksamhet. De närmaste månaderna kan du komma att se en och annan annons i ditt Instagram-flöde om du är i USA”, står det på Instagrams blogg.

Men annonserna ska inte ta över helt utan det blir en mjukstart.

”Att se bilder och videos från varumärken som du inte följer kommer att bli nytt så vi startar långsamt”.

Det lovas att man ska kunna gömma reklam som man inte gillar och dessutom kunna ange orsak.

Reklam på sociala medier har ökat ordentligt i USA. Enligt det amerikanska analysföretaget eMarketer kommer annonsörer att köpa annonsplatser värda 60 miljarder kronor på sociala medier över hela världen nästa år.

Instagram, som har fler än 150 miljoner användare, köptes upp av Facebook under våren förra året för 6,3 miljarder kronor. Men det har ännu inte genererat någon vinst för Mark Zuckerbergs företag.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.