Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-07-10 15:26

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/installda-studentflak-och-konserter-ska-aterbetalas/

Ekonomi

Inställda studentflak och konserter ska återbetalas

Foto: Anders Wiklund/TT

Kunder har rätt till ersättning för inställda evenemang som konserter, studentflak och fotbolls-EM 2020. Däremot gäller det inte återbetalning för anmälningsavgift till Göteborgsvarvet. Det meddelar Allmänna reklamationsnämnden, ARN. 

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har fattat vägledande beslut i flera ärenden där olika evenemang ställts in till följd av covid-19. I tre av fyra fall blir företaget skyldigt att kompensera konsumenten. 

– Utgångspunkten är att ingångna avtal ska hållas, att har man betalat för en tjänst ska man få den, säger Marcus Isgren, chef för ARN. 

Flera företag har motsatt sig återbetalning med hänvisning till avtalsvillkor om att företagen har rätt att behålla pengarna vid händelser som ligger utanför företagens kontroll. Men enligt ARN:s nya beslut är företagens argument inte skäliga. 

– När företag och konsument ingår avtal kan de ha olika klausuler om vad som ska gälla angående återbetalning vid ett inställt motionslopp till exempel. Men sådana villkor är bara giltiga om de är skäliga. Och det är de inte om det är en kraftigt ensidig klausul som bara gynnar ena parten.

Vid bedömningarna har ARN tittat på bland annat hur högt belopp det har handlat om för konsumenten. När det gäller Göteborgsvarvet, det enda av de fyra ärendena där ARN beslutade att konsumenten inte hade rätt till ersättning, handlade det om ett lägre belopp jämfört med övriga ärenden.

Även om företagen riskerar att drabbas hårt vid en oförutsägbar händelse, likt en pandemi, tas hänsyn till att konsumenten enligt lag är i behov av särskilt skydd. 

– Villkoren tar sikte på ”vad händer när det här ställs in under en händelse som ingen bär ansvar för”? Att företagen lämnar med full vinst medan konsumenten inte får det man betalat för är oskäligt. Konsumenten bär inte heller ansvar. 

Enligt Marcus Isgren har nu ARN tillräckligt på fötterna för att själva kunna bedöma hur de kommer att fatta beslut i fortsättningen. 

– Nu har vi täckt in de flesta situationer: olika klausuler, olika situationer, olika priser och olika arrangörer.

Läs mer: ARN: Kunder har rätt att få pengar tillbaka vid inställda resor 

Läs mer: Löpare anmäler Göteborgsvarvet – vill ha pengar tillbaka 

Ämnen i artikeln

Göteborg
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten.

De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till dn.se. DN granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen dn.se.

Grundreglerna för kommentarer är:

  • håll dig till ämnet
  • håll en god ton
  • visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln.

I övrigt gäller de regler för kommentarer som framgår av Ifrågasätts användarvillkor och som du godkänner i samband med att du skapar ett konto för kommentering. Ifrågasätt förbehåller sig rätten att radera kommentarer i efterhand. DN kan genom eget beslut ta bort kommentarer.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt