Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-22 15:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/inter-ikea-far-ny-vd/

Ekonomi

Kamprads tidigare assistent ny chef för mäktigt Ikea-bolag

Jon Abrahamsson Ring, ny vd för Inter Ikea.
Jon Abrahamsson Ring, ny vd för Inter Ikea. Foto: Ikea.

Inter Ikea, som äger varumärket Ikea, får ny vd. Jon Abrahamsson Ring, i dag chef över Inter Ikeas franchise-avdelning, tar över efter Torbjörn Lööf som haft posten sedan 2013.

– Erbjudandet var lite som en tidig julklapp, säger Jon Abrahamsson Ring.

Jon Abrahamsson Ring kliver i sin nya roll den 1 september, enligt ett pressmeddelande. Han började sin karriär på Ikea 1998 efter sin ekonomexamen från Umeå universitet. Under fyra år av sin tid inom koncernen arbetade han som Ikea-grundaren Ingvar Kamprads assistent.

”Jag är mycket glad att Jon har accepterat rollen som vd för Inter Ikea. Jon för med sig ett ledarskap väl grundat i Ikeas värderingar, en bred Ikea-erfarenhet, ett engagemang i vår långsiktiga riktning, säger Anders Dahlvig, ordförande för Inter Ikea, i en kommentar.

Det är en upprymd Jon Abrahamsson Ring som nu gör sig redo för att axla vd-rollen.

– Jag fick frågan strax innan jul. Just då blev jag överraskad, men det kändes fantastiskt eftersom jag hela tiden brunnit för Ikea. Det här är en fantastisk möjlighet, säger han.

Vilka förändringar som görs med Jon Abrahamsson Ring vid rodret återstår att se. Den nya vd:n betonar vikten av att lära sig av sin företrädare under den sex månader långa övergångsperiod som nu väntar innan han tar över på riktigt.

– Vi på Ikea arbetar alltid framåt så det är svårt att veta vad som kommer att förändras. Vi kommer att testa nya saker som både lyckas och misslyckas längs vägen, säger han.

Jon Abrahamsson Ring har sedan tidigare erfarenheter från vd-rollen. 2008 tillträdde han rollen på klädeskedjan Filippa K för att senare iklä sig samma roll på trädgårdskedjan Plantagen. 2017 återvände han till Inter Ikea.

– Främst uppdraget hos Filippa K var förknippat med en helt annan bransch som jag inte hade någon tidigare erfarenhet av, så det var jättespännande och lärorikt att ta reda på hur det fungerar i olika branscher. Sedan hade både Filippa K och Plantagen finansiella utmaningar under min tid vid rodret vilket jag dragit nytta av.

Ikea har sedan tidigare satt som mål att till 2030 minska utsläppen av växthusgaser med mer än vad hela värdekedjan – från råvara till färdig produkt – står för i dag. Samtidigt ska bolaget fortsätta att växa. Det är en klimatpositiv kamp som går vidare med Jon Abrahamsson Ring. Tillsammans med ”billigt” och ”expansion” utgör just hållbarhet de viktigaste ledorden för den nya vd:n. Samtidigt är han medveten om svårigheterna att kunna kombinera de tre drivkrafterna.

– Det är klart att det finns risker med det konceptet, men det är det enda sättet vi kan göra på. Vi har gjort liknande saker tidigare och det finns alltid nya sätt att producera material och ställa om på. Företaget måste vara hållbart – både för vår egen skull och för omvärldens.

Torbjörn Lööf.
Torbjörn Lööf. Foto: Johan Nilsson/TT

Torbjörn Lööf understryker att rockaden är planerad och sker utan dramatik. Han ser tillbaka på en tid som vd med många omställningar, där företaget, enligt honom, tagit stora kliv in i den moderna marknadsvärlden.

– När jag gick in i jobbet hade omvärlden förändrats mycket medan vi var kvar i en detaljhandelsmodell som inte var helt anpassad efter de kundbehov som fanns. Vi hade alltså en struktur som behövde moderniseras samtidigt som Ingvar Kamprad själv började bli till åren. Jag är stolt över att ha haft förmånen att få vara med på resan mot dagens Ikea.

Känner du dig klar med Ikea efter 31 år inom företaget?

– Man känner sig aldrig färdig med Ikea, men det finns en tid för allting. Det är det hela Ikea-andan går ut på: man är ständigt på väg någonstans och blickar ständigt framåt. Men det här är ett bra tillfälle för ledarskapsförändring.

Efter att Torbjörn Lööf formellt lämnar Ikea väntar en sex månader lång ”funderarperiod”, där han ska planera vad framtiden bär med sig. Men först blir det ett tillfälligt besök i en helt annan bransch.

– Den mest konkreta planen jag har nu är att jag ska hjälpa mina söner med deras mikrobryggeri lite grann. Sen får vi se. Det finns många spännande bolag där ute, och vem vet – man kanske kan hjälpa Ikea lite i framtiden också.

Ikea har sedan tidigare meddelat planer på att expandera verksamheten till nya områden. Tillsammans med detaljhandelsföretaget Falabella ska man öppna tre varuhus i Sydamerika, varav det första ska invigas i Santiago under 2021. Det blir företagets första varuhus i värdsdelen.

Läs mer: Ikea betalar jätteskadestånd