Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Invandring ökar företags export

Anställ utlandsfödda och öka exporten. Ny forskning visar att svenska företags utrikeshandel ökar för varje utlandsfödd person som anställs.

Ökad invandring gynnar svensk export, enligt nationalekonom Andreas Hatzigeorgiou som nyligen presenterade sin doktorsavhandling vid Lunds universitet.

– Om man tittar på Sverige som helhet så kan en invandring på tio procent ge upp till 4,5 procent högre export till invandrares hemländer. En betydande siffra. Samtidigt ser vi att för varje utlandsfödd som ett svenskt tillverkningsföretag anställer så ökar exporten till den personens hemland med närmare en procent, säger han.

Andreas Hatzigeorgiou har tillsammans med Magnus Lodefalk från Örebro universitet studerat 12.000 svenska tillverkningsföretag som under åren 1998 till 2007 handlade med drygt 170 länder.

Exporten undersöks över tid och jämförs med anställdas ursprung. Totalt omfattar studien 600.000 anställda, varav 12 procent är födda utomlands. Något som visar sig spela stor roll för handeln.

– De utlandsfödda har kunskap och kontaktnät på främmande marknader. Företag som anställer utlandsfödda sänker sina handelströsklar eftersom de får information om hur man tar sig fram på ibland snåriga marknader. Det kan vara svårt att veta för den som själv saknar rötter i landet, säger Andreas Hatzigeorgiou.

Utlandsfödda som har färska kontaktnät spelar störst roll för utrikeshandeln. Men även utbildningsnivån är viktig för att exporten ska gynnas.

– Utbildning ökar möjligheten för utlandsfödda att sprida sina kunskaper i företaget. Sedan tolkar vi det som att nyanlända har störst effekt på exporten, eftersom deras kontakter utomlands är färska. Men det viktigaste är inte hur kort eller lång tid någon befunnit sig i Sverige, utan att personerna bibehåller sina nätverk i hemlandet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.