Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

”Jag sparkades när jag bad facket om hjälp”

Foto: Andrea Brask

Carlos Gomes hade arbetat som cykelbud på matleverantören Foodora i nästan ett år. Plötsligt blev han uppsagd – via sms.

– Jag fick sparken för att jag bad Transport om hjälp med att få ut min sjuklön. Det är som ett skämt, säger han till DN.

Foodora har funnits sedan 2015 och har 450 cykelbud i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. En av dem är Carlos Gomes, som började arbeta som cykelbud i mars 2016.

– Jag gillar att jobba som cykelbud, det var kul i början. Jag trodde att den låga lönen tillsammans med provisionen skulle räcka, men det har den inte gjort, förklarar han.

Under Carlos tid på företaget förekom både olyckor och två inbrott i cykelförrådet. Han arbetade ändå vidare fram till i december. Då fick Carlos lunginflammation.

– Jag var borta från jobbet, men fick ingen sjuklön alls. De rapporterade att jag var sjuk den första dagen, men sedan syns ingenting i deras system, säger han.

Carlos visar upp sin lönespecifikation för december. 3.500 kronor utbetalat i lön, men ingen sjukersättning trots att han har läkarintyg på att han hade lunginflammation.

– Vi är upprörda över respektlösheten som människorna behandlas med av arbetsgivaren. Om du är sjuk får du ingen sjuklön, utan de har ett system där man måste byta sina pass, säger Antti Vainio, utredare på fackförbundet Transport.

Transport har försökt teckna kollektivavtal med Foodora, utan att lyckas.

När Carlos insåg att han inte fått någon sjuklön tog han kontakt med facket. Lars Karlsson, som är ombud i Stockholm, förhandlade med Foodora om sjuklönen. Dagen efter fick Carlos ett sms med beskedet att han inte får arbeta kvar på företaget.

– Det är som ett skämt, säger han och skrattar. Jag är helt säker på att det är för att jag har pratat med facket. Det är så dåligt.

Lars Karlsson fick på mötet ingen förklaring till varför Carlos inte fått någon sjuklön.

– Det var väldigt konstigt. Han hade jobbat sedan mars 2016 så att han blev uppsagd hade inte att göra med att han var ett dåligt cykelbud, säger Lars Karlsson.

Foodora har ett system där cyklisterna anställs en månad i taget. Anställningsavtal kan alltså ändras en gång i månaden, och cyklisterna vet inte vad de kommer att tjäna nästa månad.

– Det största problemet är anställningstryggheten, att man inte vet hur många timmar man kommer att ha nästa månad, säger Antti Vainio.

Foodora vill inte svara på några frågor som rör Carlos situation, men skriver i ett mejl till DN att ”Vi för dialog med flera fackförbund där vi undersöker om det finns avtal som passar vår verksamhet och bransch. I dialogen med Transport har de ställt sig förstående till att vi inte skrivit på, avtalet är inte anpassat till vår verksamhet och bransch.”

Fakta. Cykelbudsfirmorna Foodora, Uber Eats och Wolt.

Foodora anställer sina cykelbud, medan Uber Eats inte gör det utan sköter det via bemanningsbolaget Red Flag. Wolt håller i nuläget på att gå över till en liknande modell. Den har kritiserats hårt av facket.

”Den modellen är jätteproblematisk. De leder och fördelar arbetet, så i praktiken är de arbetsgivare, men de tar inget arbetsmiljöansvar”, säger Antti Vainio.

Red Flag säger dock att de är att betrakta som arbetsgivare.

”Cykelbuden är visstidsanställda hos oss. Vi har inte varit i kontakt med transport, men vi skulle gärna ta ett möte med dem”, säger Stina Reutercrona, kommunikationschef på Red Flag.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.