Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-21 01:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/jamforelsesajterna-som-tjanar-pengar-pa-dina-kasinoforluster/

Ekonomi

Jämförelsesajterna som tjänar pengar på dina kasinoförluster

Foto: Daniel Costantini

I takt med svenskarnas spelande på nätkasinon har flera jämförelsesajter vuxit fram. Sajterna utger sig för att vara oberoende, men samtidigt tjänar de pengar när användare spelar på kasinon som de rekommenderar.

Ju större vinster kasinot gör desto mer tjänar jämförelsesajterna. DN har granskat kasinovärldens lockfåglar. 

Tusentals svenskar spelar på nätkasinon varje år. I takt med det har omsättningen på spelmarknaden ökat de senaste åren. Kommersiella onlinespel, såsom nätkasinon, omsatte 3.450 miljoner kronor under det andra kvartalet i år, enligt Spelinspektionen. I dag har 221 nätkasinon tillstånd att driva sin verksamhet. 

Nätspelmarknaden har gjort det möjligt för en ny slags jämförelsetjänst att etablera sig på internet. I dag finns det cirka 150 sajter som jämför olika kasinon. Där kan användarna jämföra spelsajters villkor och bonusar. Syftet anges vara att de vill ge oberoende rågivning. 

”Du kan lita på att vi alltid presenterar all information, alla villkor och bonusar så som det är bäst för oss casinospelare”, skriver en av sajterna på sin hemsida. 

DN har granskat de 25 jämförelsesajter som Google listar högst och som vänder sig till svenska kasinospelare. Alla beskriver sig som oberoende. Men samtidigt får de en andel av kasinosajternas vinster, som kommer från spelare som har förlorat pengar. 

Affärsmodellen innebär att en tredje part, i det här fallet jämförelsesajterna, tjänar pengar på att länka till kasinon som de recenserar på sina hemsidor. När konsumenter klickar på länkarna kommer de till kasinots hemsida. Varje klick får jämförelsesajten betalt för. På sätt och vis är de kasinosajternas lockfåglar, men facktermen är ”affiliatemarknadsföring”. 

I många liknande branscher tjänar lockfåglarna bara pengar första gången användaren klickar på länken. Men i kasinobranschen tjänar jämförelsesajterna pengar under hela den specifika spelarens ”livstid”. Med andra ord varje gång användaren besöker eller spelar på nätkasinot. 

Exakt hur mycket pengar jämförelsesajterna tjänar skiljer sig åt. Bland annat påverkas beloppet av hur stora vinster nätkasinot gör. Ju större förluster för spelarna desto mer pengar går till kasinot och jämförelsesajten.

Av de 25 jämförelsesajter DN har granskat skriver nio att de är ”opartiska” eller ”oberoende”. Nio anger inte vem det är som ligger bakom sajten. Och bara fem skriver tydligt ut att de tjänar pengar på att leda vidare spelare till nätkasinon. 

– Varför ska jag marknadsföra ett bolag om jag inte får pengar för det? Det känns meningslöst då, säger ägaren av jämförelsesajten Casinofox, som inte vill namnges när DN kontaktar företaget. 

Casinofox förklarar för DN varför många aktörer inte skriver ut vem som ligger bakom hemsidan. 

– Konkurrenterna kan gå in och kika på vad vi gör, till exempel hur mycket vi tjänar. Exakt hur mycket pengar det handlar om skiljer sig åt, vissa casinoföretag erbjuder mer än andra, säger ägaren.

Hur många kasinon som faktiskt jämförs på sajterna skiljer sig åt. Det kan handla om allt från ett tiotal till flera hundra. Men ingen av sajterna jämför alla 221 kasinon som har svensk licens på sina webbplatser.

– Det går inte att ha med alla. Då måste vi ha kontakt med 221 olika affiliate-managers. Dessutom kostar det mycket att skriva sökoptimerat innehåll. Oftast är det en text på cirka 1.500 ord om varje kasino, säger ägaren till Casinofox. 

Tillsynsansvaret för sajterna landar hos Konsumentverket. Myndigheten ska se till att konsumenters intressen tas tillvara. Likaså att företag följer lagar och regler, som marknadsföringslagen. I den står det att företag måste vara tydliga med ägarförhållanden och om det är reklam eller redaktionellt innehåll. 

– Det är svårt att svara på om sajterna ska räknas som reklam, men allt som är ägnat åt att främja försäljningen, eller tillgången till en produkt, är marknadsföring, säger Linda Halvarsson, jurist på Konsumentverket.

Innebär det att en sajt, som får betalt för varje klick som går till en annan sida, sysslar med marknadsföring?

– Det går inte att säga att så är fallet i varje ärende. Vi behöver till exempel gå in och kolla på ägarförhållanden och hur de får betalt, men det skulle kunna vara marknadsföring, säger Linda Halvarsson.

Reklamombudsmannen tycker att svaret på frågan är solklart. 

– För oss är det självklart att den här typen av ”affiliatelänkar” är reklam, säger Gunilla Welander, jurist på Reklamombudsmannen (RO).

Stiftelsen är näringslivets egen självreglering. De prövar om reklam är etisk eller om den strider mot regler för reklam- och marknadskommunikation. De senaste sex åren har Reklamombudsmannens opinionsnämnd, RON, fått in flera ärenden som berör jämförelsesajter. 

2017 fälldes en kasinojämförelsesajt av RON. Orsaken var att de fick betalt varje gång användare klickade på kasinon som sajten länkade till - samtidigt beskrevs tjänsten som oberoende. RON:s domar leder aldrig till avgifter eller böter och frågan har ännu inte prövats i en svensk domstol. 

– Om jämförelsesajterna påstår att deras tjänst är objektiv ska den inte bestå av reklam, RON har bedömt att ”affiliatelänkar” räknas som reklam eftersom de får betalt för att länka till en viss produkt, säger Gunilla Welander. 

Just nu driver inte Konsumentverket något ärende om jämförelsesajterna och deras affärsmodeller. Men Linda Halvarsson utesluter inte att myndigheten kan komma att göra det i framtiden.

Läs mer: DN:s artiklar om den svenska spelmarknaden