Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 19:08

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/jannike-kihlberg-att-mobeljatten-ska-borja-salja-solceller-ar-helt-i-tiden/

Ekonomi

Jannike Kihlberg: Att möbeljätten ska börja sälja solceller är helt i tiden

Foto: Johan Nilsson/TT

Klimatfrågan blir allt viktigare för många människor och Sverige är mitt i en solcellsboom. Att Ikea ska börja sälja solceller är helt i tiden.

Rätta artikel

Intresset för att producera sin egen el från solen har länge varit stort. Förra året blev det synligt i en explosionsartad ökning av solceller på villatak. Drygt 18.000 hushåll ansökte om installationsstöd, tre gånger så många som året innan.

Huvudorsaken till ökningen var att den dåvarande regeringen klart deklarerade att de ville satsa på solel, sköt till många miljoner och höjde stödnivån. Trots det oklara läget efter valet i höstas, då en del pengar drogs tillbaka och att många tusen hushåll var osäkra på att de skulle få stöd, så håller det starka intresset i sig. Ansökningarna är på samma nivå som förra året, cirka 6.600 hittills i år, och den nya regeringen har utlovat fortsatt satsning på solel.

Att det snart går att köpa solceller på Ikeas svenska varuhus har alla möjligheter att spä på ökningen av närproducera el på hustak. För många känns det säkert enklare att köpa sin elproduktion i ett platt paket från möbeljätten än från ett elbolag.

Ikea gör ingenting på chans, när den brittiska regeringen ändrade stödet till solceller upphörde företaget med försäljning av solceller där. Liksom andra stora företag har de kontakter med politiker i länder där de är verksamma och gott om tillfällen att upplysa om önskade politiska åtgärder.

Ikeas beslut är helt logiskt. I flera år har de sålt anläggningar för solel i andra europeiska länder där regelverk och elpris gjort det till en bra affär. Nu är marknaden i Sverige redo. Intresset från potentiella köpare är på topp, den politiska inriktningen är tydlig, reglerna har blivit enklare. Dessutom har priset på solceller sjunkit kraftigt under åren och att EU har tagit bort tullar på kinesiska solceller betyda att priserna pressas än mer.

Klimat och hållbarhet blir allt viktigare för många och därmed viktiga även för lönsamheten. Sedan extremvärmen förra sommaren har Ikea varje månad undersökt kundernas klimatoro. Under den tiden har oron ökat med 30 procent i genomsnitt.

Ikea gör ingenting på chans, när den brittiska regeringen ändrade stödet till solceller upphörde företaget med försäljning av solceller där. Liksom andra stora företag har de kontakter med politiker i länder där de är verksamma och gott om tillfällen att upplysa om önskade politiska åtgärder.

Företagets intåg på solcellsmarknaden kan innebära att vi får se ändrade regler. De, liksom solcellsbranschen, vill hellre se rotavdrag än installationsstöd och ändrade beskattningsregler.

Solel står i dagsläget för cirka två tusendelar av den svenska elproduktionen, långt ifrån det globala genomsnittet på 2 procent och väldigt långt från Tysklands 8 procent. Det finns gott om utvecklingsutrymme för en svensk solcellsbransch.