Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 02:56

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/jarnvagsexpert-sj-forsoker-diktera-villkoren-for-hela-branschen/

Ekonomi

Järnvägsexpert: SJ försöker diktera villkoren för hela branschen

Foto: Jon Olav Nesvold/NTB Scanpix

Tidsplanen för det nya signalsystemet har varit känd mycket länge och det vore märkligt om SJ som tågbranschens största och mest lönsamma företag inte skulle klara av att utrusta sina tåg i tid. Det säger järnvägsexperten Mats Nyblom. 

SJ hävdar i en tidigare artikel i DN att de inte kommer att kunna köra sina tåg mellan Stockholm och Malmö från och med januari 2023 om de måste göra om en upphandling som överklagats.

Järnvägskonsulten Mats Nyblom tycker visserligen att det finns mycket att diskutera om det nya signalsystemet ERTMS, men är kritisk till SJ:s agerande i frågan om upphandlingen av utrustning till sina tåg.

– Det jag reagerar på är att SJ med sin dominerande ställning försöker påverka Trafikverkets planering av införandet av ERTMS på Södra stambanan och på detta sätt diktera villkoren för hela branschen. Att upphandlingen ställer till det för dem är en konsekvens av deras eget agerande.

Mats Nyblom har en lång erfarenhet inom järnvägsbranschen. Bland annat grundade han godsföretaget Hector Rail. I dag är han järnvägskonsult. Han tycker att det vore märkligt att SJ som tågbranschens största och mest lönsamma företag inte skulle klara av att utrusta sina tåg i tid.

– Tidsplanen har varit känd mycket länge. SJ har absolut råd med detta och jag har svårt att tro att det skulle vara omöjligt. 

Dessutom reagerar Mats Nyblom på SJ:s uttalande att resenärerna skulle bli hänvisade till bil och tåg.

– Det finns ju andra tågbolag som kör på sträckan, om SJ inte kan erbjuda detta från 2023, säger han.

Snälltåget har i dag ett grundutbud med två dagliga avgångar i vardera riktningen mellan Stockholm och Malmö. Denna resa tar visserligen cirka fem timmar mot cirka fyra och en halv med SJ:s snabbtåg.

– Våra lok är långtidsleasade och förberedda för ERTMS, så de kommer att bli klara i god tid till 2023, säger Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget.

Även den nya tyska tågaktören Flixtrain har ansökt hos Trafikverket om att börja köra tåg mellan Stockholm och Malmö – och även mellan Stockholm och Göteborg – under 2020. Företaget kör redan bussar i Sverige under varumärket Flixbus.

– Vi räknar med att vara igång senare i år. Till januari 2023 kommer vi definitivt ha trafik mellan Stockholm och Malmö, säger Rosa Donat på Flixbus pressavdelning.

Marco Andersson tror dock inte att något annat tågbolag skulle ha möjlighet att ta över SJ:s hela trafik på sträckan.

– Det ska nog väldigt mycket till för att SJ inte skulle fortsätta att köra sina tåg där, säger han.

För en dryg månad sedan, i mitten av december 2019, skickade SJ in en ansökan till EU-kommissionen om att den svenska järnvägsmarknaden ska undantas från lagen om upphandling inom försörjningssektorerna, luf. 

– Grunden för ansökan är att marknaden är fullt avreglerad och konkurrensutsatt, säger SJ:s chefsjurist Robert Westerdahl.

Till ansökan bifogas ett utlåtande från Konkurrensverket – som nu instämmer i att SJ verkar på en konkurrensutsatt marknad och att luf därför inte behöver vara tillämplig.

– Det vi har fått prövat tidigare är att statliga bolag som SJ ska följa regelverket för upphandling. Där har vi även fått klarlagt att SJ ska omfattas av upphandlingsreglerna, säger Malin de Jounge, enhetschef på Konkurrensverket. 

– Men är man konkurrensutsatt kan man som statligt bolag som verkar inom luf ansöka om undantag hos EU-kommissionen. I det har vi ställt oss positiva till SJ:s bedömning i vårt utlåtande. Men det är EU-kommissionen som avgör, inte de enskilda medlemsländerna.

Ett ett eventuellt klartecken från EU-kommissionen skulle dock inte påverka SJ:s upphandling om ERTMS. EU-kommissionens beslut skulle enbart vara framåtblickande.

Mats Nyblom anser att hoten för godstrafiken vid införandet av ERTMS är ett mycket större bekymmer än SJ:s upphandlingsbesvär.

– På Södra stambanan går all godstrafik till kontinenten. Den körs av företag som går med förlust och som inte har råd med att uppdatera sina lok för det nya signalsystemet.