Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-17 18:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/javig-konsult-far-jobba-kvar-chefen-vill-inte-svara-pa-fragor/

Ekonomi

Jävig konsult får jobba kvar – mot revisorernas rekommendation

Foto: Hasse Holmberg/TT

Den jävsutpekade konsulten är kvar i projektet med tunnelbanans upprustning. Detta trots att myndighetens revisorer rekommenderat att han skulle plockas bort.

Myndighetens kommunikationsavdelning vill inte låta DN ställa frågor till ansvariga på förvaltningen.

Vid upprepade tillfällen har DN sökt de ytterst ansvariga cheferna på SL och trafikförvaltningen. Både nuvarande förvaltningschef Sara Catoni och hennes företrädare Caroline Ottosson har informerats om DN:s frågor, men förvaltningens kommunikationschef insisterar på att få sköta intervjun själv.

– Vi har gjort bedömningen att hon (Caroline Ottosson, red. anm) inte ska svara på de här frågorna och vi vill inte att hon uttalar sig i vårt namn, säger kommunikationschefen Suss Forssman Thullberg, som påpekar att Caroline Ottosson nu har lämnat sitt uppdrag. 

Läs mer: Företaget som SL-konsulten arbetat för fick avtal för en halv miljard

Även konsulten har fått chans att svara på frågor men har avböjt. 

Forssman Thullberg säger att ledningen kände till konsultens nära vänskap med Siemens försäljningschef redan 2014 när han kom tillbaka till trafikförvaltningen, efter tre år på Siemens. Trots det tilläts han arbeta med signalsystemprojektet, med motiveringen att Ansaldo var leverantören.

– Frågan om jäv kopplas till hans anställning hos en annan leverantör. Den var naturligtvis föremål för bedömning men konstaterades i det sammanhanget inte vara relevant, säger hon. 

– Hans bakgrund på Siemens och hans kompetens inom signalsystem bedömdes vara värdefull för trafikförvaltningen, tillägger hon.

Läs mer: Företaget som SL-konsulten arbetat för fick avtal för en halv miljard 

När visselblåsare dock slår larm om intressekonflikten kommer internrevisionen 2019 fram till att konsulten ska plockas bort från projekt där Siemens är inblandat eller kan komma att bli det.

Vad är skillnaden mellan då och 2014? 

– 2014 hette signalsystemsleverantören Ansaldo, det är en ganska stor skillnad.

Men rekommendationen är ju att han inte ska jobba med saker där Siemens är möjlig framtida leverantör?

Rekommendationen från internrevisionen är att vi ska se över hans arbetsuppgifter så att det inte finns någon risk att det föreligger jäv. Denna rekommendation är självklar och också något som utförs och som redan var utfört, säger Suss Forssman Thullberg. 

Men varför plockades han inte bort redan sommaren 2017 när ni inledde diskussionerna med Siemens?

– Han fattade inte beslut avseende Siemens och han ingick inte i den grupp som tog fram underlag och skrev tjänsteutlåtanden. 

Enligt DN:s källor var dock konsulten mycket pådrivande när det gällde att häva kontraktet med Ansaldo.

Forssman Thullberg bekräftar att konsulten är kvar i projektet, men anser att hans arbetsuppgifter är sådana som inte utsätter förvaltningen för någon jävsrisk. 

DN har tagit del av både revisionens utlåtande och en tjänsteanteckning från chefsjuristen, båda från 2019. Där står det ordagrant att konsulten ”inte bör delta i projekt där Siemens är en befintlig eller möjlig framtida leverantör”.

Känner du dig trygg i (med) att konsulten genom åren haft sådana arbetsuppgifter att han inte haft möjlighet att påverka i Siemens riktning? 

– I revisionsrapporten kan man ju läsa att han har en möjlighet i sin roll att påverka. Jag känner mig helt trygg i att de beslut trafikförvaltningen fattat är fattade på objektiva och sakliga grunder där enskilda personers jävsförhållanden och eventuella begränsningar utifrån detta inte har påverkat.