Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Jobb & Karriär

Facket: Chefer måste börja prioritera trivsel på arbetet

Färre sjukskrivningar, ett längre arbetsliv och högre produktivitet – det är några av vinsterna om arbetsgivarna gör välbefinnande på arbetet till en mer prioriterad fråga, skriver fackförbundet Jusek i en kommande rapport.

Den 31 mars i trädde nya regler om psykosocial arbetsmiljö i kraft. Målet med den nya föreskriften är att minska den arbetsrelaterade ohälsan, som bland annat kan vara en följd av hög arbetsbelastning, kränkande särbehandling och påfrestande arbetstider.

Men förutom att vara inriktade på att minska risker och ohälsa, borde arbetsgivarna också arbeta mer aktivt för att mäta och öka medarbetarnas välbefinnande på arbetet, skriver Jusek i en rapport.

– Det talas mycket om frånvaron av ohälsa, men sällan om vad som leder till ett bättre välbefinnande på arbetsplatserna. Det här är en ny och mer positiv igång i arbetsmiljöfrågan som får mer och mer uppmärksamhet utomlands, men vi i Sverige ligger efter med det arbetet, säger Juseks vd Magnus Hedberg.

I studien har Jusek frågat drygt 2 000 tjänstemän och akademiker om hur de värderat välbefinnandet på sina arbetsplatser. Faktorerna som man har tittat närmare på i undersökningen är bland annat vilken grad som medarbetarna upplever att de har inflytande över sina arbetsuppgifter, hur arbetsbelastningen ser ut – och hur trygg man känner sig på arbetsplatsen.

– Med stöd i etablerad forskning väger vi samman flera olika faktorer till en samlad indikator för välbefinnandet i arbetet

I rapporten framkommer bland annat två av tre är nöjda med jobbet, medan en tiondel är missnöjda med sin arbetsplats. Det finns också stora skillnader i välbefinnandet mellan olika yrken. Mest nöjda med arbetet är kommunikatörer, sjuksköterskor och personalvetare. I motsatt ände av nöjdhetsskalan finns administrativ personal, förskollärare och fritidspedagoger.

– Bland de faktorer som påverkar välbefinnandet i arbetet mest finner man bland annat att balansen mellan arbete och fritid upprätthålls, att arbetsuppgifterna upplevs som kreativa och utmanande, samt att medarbetarna känner att man behandlas rättvist av arbetsgivaren.

En annan faktor som har stor betydelse för hur nöjda medarbetarna är med arbetet är hur närvarande närmaste chef är.

– De medarbetare som får det löpande stöd från sin närmaste chef som behövs för att utföra det dagliga arbetet har ett högre välbefinnande i arbetet än andra. I stödet från chefen ska även förväntningar, feedback och samtal om stress och balans i arbetslivet ingå.

Enligt Jusek är många chefer och arbetsledare ovetande om hur viktigt välbefinnandet är för att medarbetarna ska känna sig nöjda med sitt arbete.

– Ett av de stora problemen i dag är den stora okunskapen som råder om ämnet. Politiker, arbetsgivare, fackliga organisationer och chefer behöver ta till sig och tillämpa resultaten av den forskning som bedrivs,säger Magnus Hedberg.

Han fortsätter:

– Som vi ser det handlar välbefinnande i arbetet om win-win. Ett ökat välbefinnande gynnar arbetsgivarna och samhällsekonomin, samtidigt som det förbättrar livskvaliteten för medarbetarna.

Borde välbefinnande bli en del av arbetsgivarnas systematiska arbetsmiljöarbete?

– Ja, vi tycker att det perspektivet saknas. Jusek har bland annat tagit fram en checklista för samtal om när och var arbetet utförs. Vi anser att även en dialog om välbefinnande borde vara ett naturligt inslag på alla ledningsmöten och medarbetarsamtal, säger Magnus Hedberg.

Fakta: Fem sätt att öka att ­välbefinnandet på jobbet

1. En tydlig balans mellan arbete och fritid.

2. Kompetensen tas tillvara och kreativiteten får utlopp.

3. Närvarande chefer som ger löpande stöd och feedback.

4. Rättvis behandling av medarbetarna och att verksamheten drivs effektivt.

5. Bra kollegor. Personer som trivs med sina medarbetare, socialt och yrkesmässigt, har ett högre välbefinnande i arbetet än andra.

Yrkesgrupperna som är mest nöjda med sitt arbete

1. Personalvetare

2. Kundservice

3. Sjuksköterska

4. Kommunikatör

5. Ingenjör/tekniker

Källa: Jusek.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.