Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-24 01:22

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar/fran-gammal-garnbutik-till-nischad-nathandel/

Jobb & Karriär

Från gammal garnbutik till nischad näthandel

Mia Aarstrand driver butiken Garntua i Floda utanför Göteborg. Foto: Tomas Ohlsson

De senaste åren har stickning fått en ny renässans och lockat framför allt många unga. Samtidigt har de stora kedjorna tagit in garn i sina sortiment och sålt billigt. Det har inneburit att de små butikerna med expertiskunskap fått nischa sig. 

– Du måste veta vad du vill sälja och hur du ska sälja det, säger Mia Aarstrand som driver en av Sveriges äldsta garnbutiker. 

Rätta artikel

Kashmir, alpacka, ull och mohair. Den lilla butikslokalen i Floda, drygt tre mil norr om Göteborg, är fylld med exklusiva material och inspirerande klädesplagg som ska sätta igång kreativiteten. Här tar Mia Aarstrand emot kunder en dag i veckan, resterande tid spenderar hon en trappa upp på sitt kombinerade kontor och lager. Att sälja garn endast i butik har blivit svårare allt eftersom näthandeln vuxit sig större. I dag finns det få renodlade garn- och sybutiker kvar på mindre orter. 

Mia Aarstrand tog över Garntua 2010 då butiken fortfarande i Alingsås. Kort därpå startade hon en webbshop. 

– Men till slut var besöksantalet i den fysiska butiken för litet för att kunna dra in hyran till lokalen. Men jag ville ha kvar butiken för att kunna ge service till mina kunder, många vill känna på garnet och se färgen med egna ögon. Därför flyttade jag butiken hit till Floda 2015.

Men när näthandeln kom igång på riktigt märkte hon också att det inte var lönsamt att sälja de de billigaste garnkvalitéerna. De tog för mycket lagerplats och för lång tid att packa. Därför började i stället Mia Aarstrand nischa in sig på mer exklusiva material, så som kashmir importerad från Italien och alpacka från Peru. 

– När jag köpte butiken var den en klassisk garnbutik med många och mest billiga garner. Med tiden kände jag att jag faktiskt sålde mest av det jag själv tyckte om. Marknaden har förändrats mycket de senaste åren och i dag tror jag att det gäller att nischa sig för att lyckas.

Mia Aarstrand med hunden Charlie. Foto: Tomas Ohlsson

Men det räcker inte bara med e-handel menar Mia Aarstrand som säger att marknaden på nätet nu är ganska svår att ta sig in på som garnförsäljare. Det är lika viktigt att vara aktiv på sociala medier och inspirera nya kunder som vill lära sig sticka. 

– Det är bara där jag säljer, jag annonserar ingenting i tryck, det fungerar inte. Lägger jag däremot ut en post på Instagram på ett nytt plagg jag stickat märks det direkt i webbshoppen. 

Intresset för att sticka har Mia Aarstrand haft sedan uppväxten i Norge där stickningen länge varit mycket större än i Sverige menar hon. Innan hon tog över Garntua av en av grundarnas dotter har hon bland annat jobbat som konferenssäljare och reseförsäljare. Men att våga satsa på ett eget företag var inget hon gått och funderat på länge. 

– Jag är väldigt spontan av mig, tänkte att det kunde vara kul och chansade. Så var det också med mitt eget garn som jag har tagit hem från Peru och som kommer från de långhåriga alpackorna av rasen suri.

Garntua är en av Sveriges äldsta garnbutiker och startades 1944 i Allingsås av två systrar. Sedan 2015 ligger butiken i Floda, två mil söder om Alingsås. Foto: Tomas Ohlsson

Förutom webbshoppen, butiken och Instagram har vidareförsäljning av ovanliga och dyrare garner blivit en del av Mia Aarstrands affärsmodell. Att som butiksägare köpa in ett stort lager av dyrbara material kan kännas riskabelt. Men genom att knyta kontakter med återförsäljare i Europa och Asien fungerar Mia lite som en agent och kan sälja vidare till svenska butiker och webbshoppar. Men förutsättningen för att göra det är skicka med mönsterbeskrivningar.

– Det går inte att sälja utan beskrivningar, varken till kunder direkt eller vidare till andra butiker. Om kunden kommer in och säger ”fint garn vad ska jag göra?” kan jag inte säga ”hitta på något”. Det är jätteviktigt att kunna visa upp vad kan göra, det jobbar jag mycket med.

Stickning är väldigt trendigt just nu, vad tror du om framtiden?

– Jag tror att all form för handarbete är här för att stanna. Men som butiksägare är det jättesvårt att hänga kvar, speciellt när de stora kedjorna konkurrerar med oss mindre. Skulle alla handla där skulle ju variationen försvinna och även expertisen.

Läs mer: Det har blivit inne att kontorsjobba ute