Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-18 19:44 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar/har-rader-totalforbud-mot-mobiltelefoner-pa-arbetstid/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Jobb & Karriär

Här råder totalförbud mot mobiltelefoner på arbetstid

”Trafiksäkerheten är vårt yttersta ansvar. Därför är det bra med tydliga regler för hur vi får använda mobilen på arbetstiden”, säger Manuel Lopez, busschaufför i Stockholm.
”Trafiksäkerheten är vårt yttersta ansvar. Därför är det bra med tydliga regler för hur vi får använda mobilen på arbetstiden”, säger Manuel Lopez, busschaufför i Stockholm. Foto: Lisa Mattisson

Få företag har tydliga regler för mobilanvändning på jobbet. Men bland Stockholms busschaufförer råder det nolltolerans mot smsande, surfande och telefonsamtal under arbetstid.

– Reglerna känns inte som en begränsning utan det är bra att de finns. Bussarna är ofta fulla, och då är det vårt yttersta ansvar att tänka på säkerheten, säger busschauffören Manuel Lopez.

Smarta mobiler har i dag fått en självklar plats på de flesta jobb. Men det är få arbetsplatser som faktiskt har regler för hur mycket och när det är okej att använda sin mobil under arbetstid.

– Att det saknas tydliga bestämmelser leder ofta till att gränserna mellan jobb och fritid blir otydligare, att folk känner sig mer stressade och blir mindre effektiva på arbetet, menar Sven Rollenhagen, socionom och författare till boken ”Mobikett”.

– Det finns nästan alltid styrdokument när det gäller exempelvis alkholholförtäring och diskriminering på jobbet. Men när det gäller mobilanvändning utgår många arbetsgivare från att personalen själva ska reglera användningen, vilket inte alltid sker. Om det finns tydliga regler är det lättare för anställda att veta vad som faktiskt gäller, vilket ofta upplevs som ett stöd.

Ett exempel på ett yrke där man infört bestämmelser kring mobilanvändningen är busschaufförer.

– Hos oss råder det totalförbud för mobilanvändning under körning och övrig tid som chaufförerna är i tjänst. Det innebär att man inte får prata i telefon, inte ens med handsfree, eller sms:a när man är ute och kör på linjen. Bryter man mot de reglerna leder det till konsekvenser, säger Terese Kalinski, säkerhetschef hos Keolis, som bland annat kör SL:s bussar i Stockholm.

Foto: Hasse Holmberg/TTFoto: Hasse Holmberg/TT

Hur jobbar ni med att informera busschaufförerna om reglerna?

– Vi har en utmaning när det gäller att nå fram till våra anställda, men genomför kontinuerliga informationskampanjer ute på depåerna och via intranätet, till exempel. Vi försöker vara så tydliga som möjlighet med att cheferna måste informera övrig personal om detta. Det handlar bland annat om att poängtera att chaufförerna har ett serviceyrke. Upptäcker man som passagerare att chauffören sitter med mobilen under körningen ska man rapportera det till SL Kundtjänst.

Även hos trafikoperatörerna Arriva och Nobina finns det regler som sätter stopp för mobilsurfandet under körningar.

– Som busschaufför hos oss får du varken ringa eller svara i telefonen under en körning. Händer det en olycka, och chauffören måste ringa, måste bussen stannas. Våra regler är tydliga och enkla att förstå, säger Henrik Birath, planeringsansvarig hos Nobina.

– Arrivas regler säger att förare bara ska använda mobilen i en nödsituation eller när ordinarie kommunikationsradio inte kan användas. Bussen ska stå stilla när telefonen används. Det är också förbjudet att lyssna på musik i hörlurar, skicka sms eller surfa på internet under körning, säger Jenny Egeland, kommunikatör på Arriva.

Manuel Lopez, busschaufför hos Keolis i Stockholm, är positiv till den nolltolerans som råder mot mobilanvändning under arbetstid.

– Reglerna känns inte som en begränsning utan det är bra att de finns. Bussarna är ofta fulla, och då är det vårt yttersta ansvar att tänka på säkerheten.

Hur går snacket bland kollegorna – är folk irriterade över reglerna?

– Visst diskuteras det. Bland de som har jobbat lite längre och är äldre känns reglerna självklara. Men de som är yngre, och håller på mycket med sociala medier, kan tycka att det är lite överdrivet, säger Manuel Lopez.

Tips.Så skapar ni tydligare mobilregler på jobbet

Att införa totalförbud för mobilanvändning på jobbet är sällan den bästa lösningen, menar författaren Sven Rollenhagen. I stället är det viktigt att få till en diskussion mellan arbetsgivare och anställda om vilka regler som ska gälla. Sven Rollenhagen har tagit fram en modell hur man kan begränsa mobilanvändningen under vissa moment eller platser på jobbet:

• Grön zon: Här är det fritt fram för de anställda att ringa, smsa och använda telefonen till annat. Det kan exempelvis vara på platser där man inte har direktkontakt med kunder.

• Gul zon: Här är det fortfarande okej att använda jobbmobilen, men med vissa begränsningar. Exempelvis går det bra att svara på mejl på bussen, men inte ringa jobbsamtal.

• Röd zon: Här är det helt förbjudet med telefoner. Till exempel ska inte butiks- eller kassapersonal svara i mobilen när man träffar kunder.

Källa: Mobikett: Handbok för mobilzombies

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.