Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-20 19:00 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar/hon-satsar-i-starkt-vaxande-modebransch/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Jobb & Karriär

Hon satsar i starkt växande modebransch

Svensk modeindustri ökar både sin omsättning och export i en rasande fart, visar nya siffror. Faduma Aden, som nyligen lanserat klädmärket Jemmila, är en av många som valt att ge sig in i branschen.

I fjol omsatte modeindustrin 264 miljarder kronor, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med 2013. Mest, hela 17 procent, ökade exporten. Det visar en rapport från Tillväxtverket och elva branschorganisationer som släpptes tidigare i veckan.

– Mode har blivit en maktfaktor inom svensk ekonomi och är nu Sveriges snabbast växande exportindustri, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för Association of Swedish fashion brands.

De senaste fyra åren har branschen ökat sin export med 40 procent. Tar man bort sju stora kedjor, däribland H&M, från statistiken ser man en ökning med 57 procent.

– Det innebär att det går väldigt bra även för de mindre, designdrivna varumärkena, säger Emma Ohlson.

Svenskt mode slår utomlands eftersom det både har hög kvalitet och innovationsgrad, menar Elin Frendberg, vd på Svenska moderådet. Hon tror också att småföretagare i branschen lyckas utnyttja möjligheterna med e-handel då tekniken på området har kommit långt i Sverige.

Under 2014 arbetade 56 000 personer i modebranschen. Det är ungefär lika många som arbetar inom trä- och pappersindustrin.

– Mode har blivit en ny basnäring för Sverige. Det är en bransch där många vill jobba men fler yrkesgrupper, till exempel affärsutvecklare, datatekniker och analytiker, kommer att behövas i framtiden, säger Elin Frendberg.

Kläderna kan beskrivas som en skandinavisk tolkning av muslimskt mode.

Faduma Aden är en av de många nya entreprenörerna i branschen.

Hon har alltid varit intresserad av mode och funderade på att utbilda sig inom området efter gymnasiet. I stället valde hon, vad hon kallar för det säkrare kortet, och tog en masterexamen i strategisk it-management vid Stockholms universitet. Men efter några år som yrkesverksam, bland annat på revisionsfirman KPMG och nu senast som trainee på reklambyrån Forsman & Bodenfors, märkte hon att det är svårt att hitta snygga stilrena kläder som muslimsk affärskvinna.

Modeintresset väcktes till liv igen och Faduma Aden har nyligen startat ett eget klädmärke som hon hoppas kunna sälja på en global marknad genom en webbutik.

– Kläderna kan beskrivas som en skandinavisk tolkning av muslimskt mode. De är väldigt stilrena och ska fungera både i vardagen, på jobbet och på fest, säger hon.

I den första kollektionen finns exempelvis långa enfärgade pennkjolar, kavajklänningar och tunikor.

Både H&M och Åhléns har det senaste året använt modeller iklädda slöja med motiveringen att de vill spegla samhället utifrån hur det faktiskt ser ut. Kampanjerna har hyllats för att vara inkluderande men också fått kritik av de som menar att de normaliserar kvinnoförtryck.

Faduma Aden ser kedjornas intresse för målgruppen som ett tecken på att hennes affärsidé är rätt i tiden. Hon är inte rädd för att få kritik.

– Jag tycker att man ska få klä sig hur man vill och jag står för något positivt, säger hon.

Faduma Aden säljer inga sjalar, hennes modeller har olika bakgrund och hon hoppas att modet ska tilltala en bredare målgrupp. Som del i marknadsföringen kommer hon på sin hemsida också att publicera intervjuer med framgångsrika muslimska karriärkvinnor som kan ses som förebilder.

Fakta.Faduma Aden

Ålder: 26 år.

Bor: I Stockholm.

Utbildning: Masterexamen i strategisk it-management vid Stockholms universitet.

Aktuell som: Grundare av modeföretaget Jemmila som erbjuder en skandinavisk tolkning av muslimskt mode och riktar sig till affärskvinnor.

Karriär: Tidigare KPMG, arbetar nu som trainee på reklambyrån Forsman & Bodenfors, har precis startat eget klädmärke och arbetar som konsult inom mångfaldsfrågor.

Tips till andra som vill starta eget inom modebranschen: Tänk noga igenom designen, ta hjälp om du inte är utbildad inom mode och se till att hitta en nisch där du tror att det finns efterfrågan.

Fakta om modebranschen

• Omsättningen för den svenska modebranschen var 264 miljarder kronor år 2014. Det innebär en ökning med 11,4 procent jämfört med året före.

• 65 procent av omsättningen, 173 miljarder kronor, utgörs av export och 35 procent, 91 miljarder kronor, är försäljning på den svenska marknaden. Den största andelen av omsättningen genereras inom butikshandeln och parti- och grosshandeln.

• Exporten ökade med 17,3 procent och den inhemska marknaden ökade med 1,9 procent under 2014.

• Dessa exportsiffror för modebranschen kan jämföras med att den svenska exporten totalt sett ökade med 5,1 procent under 2014 jämfört med föregående år.

• Modebranschen sysselsätter totalt sett en högre andel kvinnor än män. Könsfördelningen sett till totalt antal sysselsatta inom modebranschen utgörs av 73 procent kvinnor och 27 procent män.

Källa: Rapporten Modebranschen i Sverige – statistik och analys 2015, av Tillväxtverket och 11 branschorganisationer.

Mer om mode

Som klippta och skurna för framtidens modebransch. Här är nästa generation designers i Stockholm. Modeskolan Ungt mode vill få talanger utanför Stockholms innerstad att våga satsa på en modekarriär och håller designkurser i tre förortsskolor i sommar.

Nu är 3D-tekniken mogen att förändra modebranschen. Spotify ändrade spelplanen för musikbranschen och Netflix förutsättningarna för hur vi ser på tv. Nu kan 3D-tekniken förändra modeindustrin. Tekniken syns redan på catwalken i Paris och i kurser på textilhögskolan i Borås.

Normbrytare på catwalken hetast i modevärlden. På Stockholms modevecka ska nya plagg synas i sömmarna. Men lika intressanta är personerna som bär dem. Sofia Edgren ser hur ett ökat fokus på personlighet breddat det stereotypa modellvalet och öppnat upp för nya kroppsideal.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.