Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-14 19:27 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar/hon-vill-satta-stopp-for-trista-jobbmoten/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Jobb & Karriär

Hon vill sätta stopp för trista jobbmöten

Donna Hanafi och de andra på Mentimeter visar hur deras fredagsröstning går till. De svarar på några frågor gällande arbetsklimatet på sin arbetsplats som sedan dyker upp som staplar på en skärm.
Donna Hanafi och de andra på Mentimeter visar hur deras fredagsröstning går till. De svarar på några frågor gällande arbetsklimatet på sin arbetsplats som sedan dyker upp som staplar på en skärm. Foto: Jesper Jäger-Ärlestad

Donna Hanafi har haft flera toppjobb inom it-branschen och utsågs nyligen till en av Sveriges digitala stjärnor av Veckans affärer. Nu vill hon revolutionera hela världens möteskultur med en app.

En gedigen cv, karriär hos it-jättar, arbetsfält förlagt i flera världsdelar och nu med titeln marknads- och tillväxtchef – allt talar för att det ska vara en person i övre medel­åldern, men när DN möter en leende Donna Hanafi är det en annan födelsedag som firas.

– Jag fyller 26 år i dag. Att jag nått dit jag nått beror nog på att jag visste vad jag ville syssla med redan när jag 13 år, säger Donna Hanafi.

Då, i 13-årsåldern, bodde hon i  Sandviken med två skilda föräldrar och fyra syskon. Hennes stora teknikdröm var att kunna få köpa Apples dyra musikspelare Ipod som kom 2002, men föräldrarnas hushållsbudget satte gränser.

– Pappa sa nej direkt. Han menade att om jag fick en skulle mina fyra syskon också vilja ha en Ipod, och i så fall skulle mina två äldre syskon ha först. Han hävdade också att Ipod var dubbelt så dyr som and­ra musikspelare och bara rymde hälften så mycket.

Donna Hanafi tror att hon har ärvt drivkraften från sina föräldrar och just nejet till en Ipod utmanade hennes teknikintresse och viljestyrka.

– Jag satte då samman min för­s­ta powerpoint-presentation, som handlade om Ipodens fördelar, om Ipodens hjul och om dess användarvänlighet. Efter det gav mina föräldrar med sig och jag fick köpa en Ipod.

– Jag kände att tekniken kunde förändra världen – och det var detta jag skulle arbeta med.

Efter utbildning på KTH blev det marknadsjobb på Ericsson och på säkerhetsföretaget Gemalto, som bland annat tillverkar simkort till mobiltelefoner. Men trots välbetalda arbeten var det något som fattades. När hon hörde om Mentimeters idé valde hon direkt bort trygghet, betydligt högre lön och eget kontor.

– Möten kan vara hur trista som helst. Enskilda oviktiga synpunkter dominerar, viktigare problem eller fördelar hamnar i skymundan. Med Mentimeter kan möten bli effektivare, säger Donna Hanafi.

Mentimeters lilla kontor, som ligger insprängt på andra våningen vid Stureplan i Stockholm, består av två rum och delas av tiotalet anställda – alla unga – alla nära varandra och framför stora skärmar. Under intervjun visar det sig snart att Dagens Nyheter är en av Mentimeters tre miljoner företags- och organisationskunder världen över.

Företaget, som fortfarande befinner sig i en startup-fas, säljer abonne­mang som tillåter prenumeranter att göra sina egna mötesfrågor. Mötesdeltagarna kan sedan under pågående möte svara på frågor. Internt på Dagens Nyheter används Mentimeter bland annat för att utveckla digitala projekt. Hur ska DN:s digitala nyheter bli mer översiktliga? Vad är det som fungerar? Vad är det som inte fungerar?

Men möjligheterna för Mentimeter är oändliga. Frågorna skulle lika gärna kunna handla om hur jämlik en arbetsplats är eller hur arbetsmiljön fungerar. Frågorna ställs under mötet – mötesdeltagarnas respons blir genast tydlig på en skärm och alla svar är anonyma.

– Alla kommer till tals. Dagordningen blir mer meningsfull och det handlar inte längre om envägskommunikation, fortsätter Donna Hanafi.

Vad är dina råd till andra som vill gå samma väg som du?

– Jag tror inte man kan kopiera varandra. Man måste gå på sin egen lust och sedan ska man inte vara så rädd för att misslyckas. Många tror att framgång följer en rak linje uppåt. Så är det inte alls. Jag startade själv ett företag. Det gick i stöpet. Det finns inget som lär en mer än fiasko, säger Donna Hanafi.

Fakta.Donna Hanafi

Ålder: 26 år.

Gör: Marknads- och tillväxtchef på Mentimeter.com.

Bor: Vasastan.

Familj: Mamma, pappa, två äldre systrar och två yngre bröder.

Donna Hanafis tips för bättre möten:

Börja alltid mötet med att berätta om syftet samt vad målet med mötet är.

Skapa struktur för att hämta in deltagarnas åsikter och bearbeta dessa åsikter.

Se till att alla mötesdeltagare aktivt deltar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.